6 σημάδια που δείχνουν ότι κάποιος είναι πολύ εγωκεντρικός – Πώς να καταλάβεις αν ανήκεις σε αυτή την κατηγορία και πώς να το αντιμετωπίσεις

Ο εγωκεντρισμός διαφέρει από την αυτοφροντίδα, διότι ενώ η αυτοφροντίδα περιλαμβάνει τη φροντίδα των αναγκών μας και το να βάζουμε τον εαυτό μας σε προτεραιότητα κάποιες φορές, ιδίως αν αντιμετωπίζουμε κάτι αγχωτικό, ο εγωκεντρισμός περιλαμβάνει το να σκεφτόμαστε συνεχώς αποκλειστικά και μόνο τον εαυτό μας, σαν να μην υπάρχει άλλος γύρω μας.

Ποια είναι τα 6 σημάδια των εγωκεντρικών ανθρώπων;

1. Κυριαρχούν στις συζητήσεις

Οι άνθρωποι που είναι εγωκεντρικοί τείνουν να μιλούν περισσότερο σε συζητήσεις και συναντήσεις, λέει η Aimee Daramus, PsyD, κλινική ψυχολόγος.

Όταν μιλάτε μαζί τους, μπορεί να νιώθετε ότι η συζήτηση επικεντρώνεται μόνο στη ζωή τους, στα επιτεύγματά τους και στα προβλήματά τους.

2. Τους λείπει η ενσυναίσθηση

Η ενσυναίσθηση απέναντι στους άλλους απαιτεί από κάποιον να μπαίνει στη θέση του άλλου και να κατανοεί τα συναισθήματά του. Οι εγωκεντρικοί άνθρωποι μπορεί να μην είναι σε θέση να δουν τα πράγματα από την οπτική γωνία ενός άλλου ατόμου, ώστε να συμπάσχουν μαζί του.

3. Παίρνουν περισσότερα από όσα δίνουν

Οι εγωκεντρικοί άνθρωποι συχνά παίρνουν περισσότερα από όσα δίνουν. Η σχέση σας μαζί τους μπορεί να μοιάζει μονόπλευρη, επειδή νιώθετε ότι καταβάλλετε όλη την προσπάθεια για να τη διατηρήσετε, χωρίς να παίρνετε τίποτα σε αντάλλαγμα.

4. Θέλουν τα πράγματα να γίνονται με τον δικό τους τρόπο

Οι άνθρωποι που είναι εγωκεντρικοί συχνά θέλουν τα πράγματα να γίνονται με τον τρόπο τους. Μπορεί να δυσκολεύονται να συμβιβαστούν και να κάνουν τα πράγματα με τον τρόπο κάποιου άλλου.

Για παράδειγμα, συνήθως δεν αφήνουν κανέναν άλλον να διαλέξει την ταινία ή το εστιατόριο που θα πάνε για φαγητό.

5. Κατηγορούν γρήγορα τους άλλους και αποφεύγουν την ευθύνη

Οι εγωκεντρικοί άνθρωποι μπορεί να μην είναι σε θέση να αναγνωρίσουν ότι έχουν κάνει κάτι λάθος και μπορεί να κατηγορούν τους άλλους για όλα τα προβλήματα που εμφανίζονται στο προσκήνιο.

6. Θέλουν πάντα να είναι στο επίκεντρο της προσοχής

Οι εγωκεντρικοί άνθρωποι τείνουν να θέλουν να είναι το επίκεντρο της προσοχής. Αν το επίκεντρο τυχαίνει να μετατοπιστεί σε κάτι ή σε κάποιον άλλο, μπορεί να προσπαθήσουν να βρουν έναν τρόπο να το επαναφέρουν στον εαυτό τους.

Για παράδειγμα, αν κάποιος πει ένα αστείο ανέκδοτο, μπορεί να παρεμβάλουν τη δική τους ιστορία και να προσπαθήσουν να ξεπεράσουν το άτομο, για να δείξουν ότι είπαν κάτι καλύτερο και ξεχώρισαν. Ή, αν υπάρχει μια κατάσταση που τραβάει την προσοχή όλων, μπορεί να βρουν έναν τρόπο να εισέλθουν στην κατάσταση και να την κάνουν να αφορά μόνο αυτούς. Ένα εγωκεντρικό άτομο μπορεί ακόμη και να προσπαθήσει να παρηγορήσει κάποιον λέγοντάς του ιστορίες για τον εαυτό του.

Λόγοι για τους οποίους κάποιος μπορεί να είναι εγωκεντρικός:

Ενώ μπορεί να βιώσετε τον αρνητικό αντίκτυπο της εγωκεντρικής συμπεριφοράς κάποιου, είναι σημαντικό να σκεφτείτε ότι υπάρχουν λόγοι για τους οποίους μπορεί να συμπεριφέρεται με αυτόν τον τρόπο. Αυτοί είναι μερικοί από τους λόγους για τους οποίους κάποιος μπορεί να είναι εγωκεντρικός, σύμφωνα με τους ειδικούς:

Ανατροφή: Το άτομο μπορεί να έχει ανατραφεί με έναν τρόπο που του έμαθε ότι δεν χρειάζεται να λαμβάνει υπόψη του ή να συμπεριλαμβάνει τους άλλους.

Απόρριψη: Ο εγωκεντρισμός μπορεί επίσης να προέρχεται από πρώιμα συναισθήματα απόρριψης. Το άτομο μπορεί να μην είχε ακουστεί ή να μην είχε προτεραιότητα όταν ήταν μικρό και ως εκ τούτου μπορεί να έχει έντονη ανάγκη να αισθάνεται ότι τον βλέπουν ως ενήλικα.

Τραύμα: Το άτομο μπορεί να έχει βιώσει κάτι τραυματικό. Η εμπειρία αυτή μπορεί να τους έμαθε να μην βασίζεται στους άλλους και να φροντίζει πάνω απ’ όλα τις δικές του ανάγκες.

Κοινωνικοπολιτισμικοί παράγοντες: Οι κοινωνικοπολιτισμικοί παράγοντες μπορεί επίσης να συμβάλλουν στον εγωκεντρισμό. Για παράδειγμα, σε μια κοινωνία όπου οι άνθρωποι πιστεύουν ότι οι πλούσιοι άνθρωποι κέρδισαν και άξιζαν τα χρήματά τους (και οι άνθρωποι με χαμηλό εισόδημα πρέπει να άξιζαν τη μοίρα τους), το άτομο μπορεί να βλέπει το δικαίωμά του ως την ανταμοιβή του «να κάνει σωστά τη δουλειά του».

Καταστάσεις ψυχικής υγείας: Μελέτη του 2020 διαπίστωσε ότι ο εγωκεντρισμός και η αδυναμία να δεις την προοπτική των άλλων συνδέονται με υψηλότερα επίπεδα κατάθλιψης και νευρωτισμού.

Νευροδιαφοροποίηση: Οποιαδήποτε πάθηση που περιορίζει τις κοινωνικές δεξιότητες κάποιου, όπως το κοινωνικό άγχος ή ο αυτισμός, μπορεί μερικές φορές να μοιάζει με εγωκεντρισμό στους ανθρώπους που προσπαθούν να συνδεθούν μαζί τους.

Κοινωνιοπάθεια: Τα άτομα που πάσχουν από αντικοινωνική διαταραχή της προσωπικότητας, παλαιότερα γνωστή ως κοινωνιοπάθεια, μπορεί συχνά να αγνοούν ή να παραβιάζουν τα δικαιώματα των άλλων. Αν ο εγωκεντρισμός κάποιου προέρχεται από κοινωνιοπάθεια, μπορεί να το γνωρίζει, αλλά μπορεί να μη νοιάζεται γι’ αυτό.

Αντιμετωπίζοντας κάποιον που είναι εγωκεντρικός

Αυτές είναι μερικές στρατηγικές που μπορούν να σας βοηθήσουν να αντιμετωπίσετε την εγωκεντρική συμπεριφορά κάποιου:

– Πείτε του πώς αισθάνεστε

Ενώ κάποιοι άνθρωποι μπορεί να έχουν επίγνωση ότι θέλουν να είναι το επίκεντρο της προσοχής και να αφαιρούν την προσοχή από τους άλλους, οι περισσότεροι άνθρωποι που το κάνουν μάλλον δεν συνειδητοποιούν ότι το κάνουν ή πώς η συμπεριφορά τους επηρεάζει τους άλλους.

Αν το άτομο δεν έχει επίγνωση της συμπεριφοράς του, μπορείτε να κάνετε μια ειλικρινή συζήτηση μαζί του για το πώς τα λόγια και οι πράξεις του σας επηρεάζουν.

– Προτείνετε θεραπεία

Αν το άτομο είναι ανοιχτό στην πρόταση για κάτι βοηθητικό, η θεραπεία θα μπορούσε να το βοηθήσει να εξετάσει τη συμπεριφορά του, να διερευνήσει τι την προκαλεί και να μάθει να είναι πιο διακριτικό απέναντι στους άλλους.

– Επιβεβαιώστε τον εαυτό σας

Αν το άτομο είναι ασυνείδητο, μπορείτε να διεκδικήσετε αυτό που θέλετε για να βεβαιωθείτε ότι οι ανάγκες και οι προτιμήσεις σας ακούγονται.

Για παράδειγμα, αν είστε αναστατωμένοι και θέλετε να ξεσπάσετε, αλλά το άτομο τείνει να μονοπωλεί τη συζήτηση, μπορείτε να ζητήσετε την προσοχή του. «Γεια σου, είχα μια άσχημη μέρα στη δουλειά, έχεις 15 λεπτά να με ακούσεις, να τα πω σε εσένα, να ξεσπάσω;».

Ή, αν προσπαθείτε να προγραμματίσετε μια έξοδο μαζί του, μπορείτε να αναλάβετε την ευθύνη και να αποφύγετε να του δώσετε τον έλεγχο ως προς την απόφαση για το τί θα κάνετε, λέγοντας: «Σκεφτόμαστε να πάμε για αυτή την ταινία, θα ήθελες να έρθεις μαζί μας;».

– Προσαρμόστε τις προσδοκίες σας αναλόγως

Το να βρίσκεστε κοντά σε ένα εγωκεντρικό άτομο μπορεί να σας κάνει να νιώθετε απογοητευμένοι, αναστατωμένοι ή θυμωμένοι, αν λειτουργούν απερίσκεπτα απέναντί σας. Μπορεί ακόμη και να αισθάνεστε ότι σας χρησιμοποίησαν, επειδή τους έχετε δώσει τόσο πολύ από το χρόνο, την ενέργεια, την προσοχή και την υποστήριξή σας χωρίς να λαμβάνετε κάτι πίσω, ως αντάλλαγμα.

Ωστόσο εφόσον ξέρετε περί τίνος πρόκειται, μπορείτε να προσαρμόσετε τις προσδοκίες σας με τον ανάλογο τρόπο για να πετύχετε αυτό που επιθυμείτε. Για παράδειγμα, ένας συνάδελφος που τείνει να είναι εγωκεντρικός μπορεί να μην είναι ο καλύτερος φίλος που εμπιστεύεστε και στον οποίο βασίζεστε για υποστήριξη, αλλά μπορεί να έχει φάση και να σας ευχαριστεί η παρέα μαζί του μία φορά στο τόσο.

– Θέστε όρια στη σχέση σας μαζί τους

Οι εγωκεντρικοί άνθρωποι μπορούν να απορροφήσουν πολύ από το χρόνο και την ενέργειά σας, αν τους αφήσετε. Ο καθορισμός ορίων στη σχέση σας μπορεί να σας βοηθήσει να προστατεύσετε τον εαυτό σας.

Για παράδειγμα, αν πρόκειται για έναν φίλο που σας καλεί για κουβέντα, ενημερώστε τον από την αρχή ότι έχετε μόνο 15 λεπτά στη διάθεσή σας, ώστε να μην πιαστείτε να ακούτε με τις ώρες ένα μακρύ μονόλογο που σας εξουθενώνει.

– Κρατήστε τις αποστάσεις σας από αυτούς

Αν η συναναστροφή μαζί τους σας εξαντλεί την ενέργειά σας ή σας κάνει να αισθάνεστε συχνά θυμωμένοι ή αναστατωμένοι, ίσως είναι καλύτερο να τους αποφύγετε.

Αν πρόκειται για έναν φίλο ή ερωτικό σύντροφο που δεν φαίνεται ικανός να αλλάξει, μπορείτε να επιλέξετε να τερματίσετε τη σχέση σας μαζί του προκειμένου να προστατεύσετε την ψυχική και συναισθηματική σας ευημερία.

Αν πρόκειται για ένα μέλος της οικογένειας, έναν συνάδελφο ή έναν γείτονα, τον οποίο μπορεί να μην μπορείτε να αποφύγετε εντελώς, προσπαθήστε τουλάχιστον να περιορίσετε την αλληλεπίδρασή σας μαζί του στα απολύτως απαραίτητα και να απομακρυνθείτε από αυτόν όσο το δυνατόν περισσότερο.

Πώς μπορείτε να καταλάβετε αν είστε πολύ εγωκεντρικός;

Ενώ μπορούμε να αναγνωρίσουμε τον εγωκεντρισμό σε άλλους ανθρώπους, μπορεί να είναι πιο δύσκολο να τον αναγνωρίσουμε στον εαυτό μας. Μερικά από τα σημάδια που μπορούν να σας βοηθήσουν να αναγνωρίσετε τον εγωκεντρισμό στον εαυτό σας είναι τα εξής:

  • Μονοπωλείτε τις συζητήσεις: Έχετε την τάση να μονοπωλείτε τις περισσότερες συζητήσεις, συναντήσεις και αλληλεπιδράσεις. Όταν προσπαθείτε να συνδεθείτε με τους άλλους, το κάνετε λέγοντάς τους για τον εαυτό σας αντί να τους ρωτάτε για τον άλλο, να ενδιαφέρεστε να μάθετε για τον δικό του εαυτό.
  • Δεν ακούτε πραγματικά τον άλλο: Δυσκολεύεστε να ακούσετε τους άλλους. Μετά από μια συζήτηση, συνάντηση ή ραντεβού δεν μπορείτε πραγματικά να θυμηθείτε τι είχαν να σας πουν οι άλλοι. Η απόδοσή σας στη δουλειά είναι περιορισμένη, επειδή δεν δίνετε προσοχή στα λεγόμενα των άλλων και δεν αξιοποιείτε τις πληροφορίες που σας δίνουν.
  • Προσελκύετε ανθρώπους με πιο αδύναμες προσωπικότητες: Δεν τα πάτε καλά με ανθρώπους που είναι διεκδικητικοί. Οι περισσότεροι ή όλοι οι φίλοι σας στερούνται ισχυρών απόψεων. Δεν υπάρχουν πολλοί ενδιαφέροντες άνθρωποι με άποψη στη ζωή σας, επειδή δεν δίνετε σημασία στις ιδέες τους.
  • Είστε μόνοι σας όταν χρειάζεστε βοήθεια: Δεδομένου ότι έχετε την τάση να προσελκύετε ανθρώπους που δεν είναι πολύ διεκδικητικοί, βρίσκεστε μόνοι όταν χρειάζεστε πραγματική βοήθεια. Μπορεί να είναι διασκεδαστικό να κινείς τα νήματα και να ακολουθείς το δικό σου δρόμο, αλλά όταν τύχει να βρεθείς σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης και κανείς γύρω σου δεν είναι αρκετά δυνατός για να σε βοηθήσει, τότε νιώσεις την πλήρη απογοήτευση.

Πώς να είστε λιγότερο εγωκεντρικοί;

Αν σας έχουν πει ότι είστε πολύ εγωκεντρικός, ίσως αναρωτιέστε πώς να το διορθώσετε. Ακολουθούν ορισμένες στρατηγικές που μπορούν να σας βοηθήσουν να είστε λιγότερο εγωκεντρικοί:

Ακούστε τους άλλους: Προσπαθήστε να ακούτε με πραγματικό ενδιαφέρον τους γύρω σας, με τον ίδιο τρόπο που θέλετε να σας ακούν εκείνοι όταν μιλάτε και βγάζετε τα εσώψυχά σας. Ρωτήστε τους ανθρώπους τι σκέφτονται για ένα συγκεκριμένο θέμα. Γνωρίστε τους καλύτερα, αντί να μιλάτε μόνο για τον εαυτό σας. Αφήστε τους να κατευθύνουν τη συζήτηση μερικές φορές, τόσο στη δουλειά όσο και στην ιδιωτική σας ζωή – μπορεί να εκπλαγείτε ευχάριστα με αυτά που έχουν να σας πουν.

Συμμετέχετε σε πράγματα που οι άλλοι θέλουν να κάνουν: Αντί να θέλετε τα πράγματα να γίνονται πάντα με τον τρόπο σας, συμμετέχετε περιστασιακά σε δραστηριότητες που επιλέγουν οι άλλοι, για να ενισχύσετε τη σχέση σας μαζί τους και να την κάνετε πιο ισορροπημένη.

Γίνετε πιο ενσυναίσθητοι: Δοκιμάστε αυτή την απλή άσκηση για να γίνετε πιο ενσυναισθητικοί: Όταν μιλάτε με κάποιον και σας αναφέρει ένα πρόβλημα ή μια δύσκολη κατάσταση, αφιερώστε λίγα λεπτά για να φανταστείτε τον εαυτό σας στη θέση του και σκεφτείτε πώς θα νιώθατε εσείς σε αυτό το σενάριο.

Ρωτήστε τι χρειάζονται οι άλλοι: Όταν παρηγορείτε ή βοηθάτε κάποιον, ρωτήστε τι θέλει από εσάς. Μην κάνετε την κατάσταση να αφορά τον εαυτό σας. Προσπαθήστε να είστε πιο στοχαστικοί και να λαμβάνετε υπόψη σας τα συναισθήματα και τις ανάγκες τους.

Σκεφτείτε το ενδεχόμενο θεραπείας: Αν δυσκολεύεστε πολύ με αυτό, σκεφτείτε το ενδεχόμενο μιας θεραπείας για να σας βοηθήσει να καταλάβετε τι οδηγεί τη συμπεριφορά σας και πώς να είστε πιο προσεκτικοί.

Το κυριότερο, λοιπόν, είναι να μπορούμε να καταλαβαίνουμε τους συνανθρώπους μας, να μπαίνουμε στη θέση τους και να νοιαζόμαστε πραγματικά για όσα μας λένε. Η ενσυναίσθηση είναι ένα πολύ ισχυρό φάρμακο για την καταπολέμηση του εγωκεντρισμού.

Σχετικά άρθρα