Παίρνεις την απόφαση να χωρίσεις – Πώς θα διαχειριστείς την απουσία του άλλου;

Η απόφαση για το αν θα χωρίσεις είναι και εξαιρετικά συναισθηματική και εξαιρετικά περίπλοκη.

Το τέλος μιας σχέσης μπορεί να είναι μια από τις πιο δύσκολες εμπειρίες της ζωής. Είτε ήταν αμοιβαίο είτε ήταν απροσδόκητο, η απουσία ενός σημαντικού άλλου αφήνει ένα κενό που μπορεί να είναι δύσκολο να αντιμετωπιστεί.

Οι απόψεις για το τι είναι καλή σχέση, τι είναι κακή, πότε πρέπει να μείνει κανείς και πότε να φύγει είναι πάρα πολλές και διαφέρουν από άτομο σε άτομο.

Ο χωρισμός είναι μια από τις πιο έντονες αλλαγές που μπορεί να βιώσει κανείς. Ωστόσο, κάθε χωρισμός είναι μια εντελώς προσωπική εμπειρία και ο καθένας βλέπει και χειρίζεται τον χωρισμό του με διαφορετικό τρόπο.

Αυτό που έχει κοινό όμως κάθε χωρισμός, ανεξάρτητα από τη μορφή του, είναι ότι φέρνει στην επιφάνεια «πράγματα»· ψυχολογικά «πράγματα». Τα δικά μας πράγματα. Τα δικά τους πράγματα. Το ξεμπέρδεμα δύο ζωών – και δύο μυαλών, σωμάτων, ψυχών.

Πώς να διαχειριστείτε την απουσία του συντρόφου σας;

1. Αναγνωρίστε τα συναισθήματά σας

Το πρώτο βήμα για να διαχειριστείτε την απουσία του συντρόφου σας είναι να αναγνωρίσετε και να αποδεχτείτε τα συναισθήματά σας. Είναι φυσικό να νιώθετε μια σειρά συναισθημάτων, όπως θλίψη, θυμό, σύγχυση και μοναξιά. Επιτρέψτε στον εαυτό σας να θρηνήσει την απώλεια της σχέσης. Είναι απολύτως φυσιολογικό.

2. Αποκτήστε συναισθηματική υποστήριξη

Περιβάλλετε τον εαυτό σας με υποστηρικτικούς φίλους και μέλη της οικογένειας που μπορούν να σας ακούσουν πραγματικά και να λειτουργήσουν παρηγορητικά. Το να μιλήσετε για τα συναισθήματά σας με έμπιστα άτομα μπορεί να σας ανακουφίσει και να σας βοηθήσει να δείτε με διαφορετικό τρόπο τα πράγματα. Εάν δυσκολεύεστε να το αντιμετωπίσετε, σκεφτείτε να αναζητήσετε υποστήριξη από έναν θεραπευτή ή σύμβουλο.

3. Δημιουργήστε μια νέα ρουτίνα

Μετά από έναν χωρισμό, η καθημερινή σας ρουτίνα μπορεί να μοιάζει διαταραγμένη και να σας ρίχνει τη διάθεση. Η καθιέρωση μιας νέας ρουτίνας μπορεί να προσφέρει μια αίσθηση σταθερότητας και κανονικότητας. Ασχοληθείτε με δραστηριότητες που σας δίνουν χαρά και ικανοποίηση. Είτε πρόκειται για ένα νέο χόμπι, είτε για γυμναστική είτε για οτιδήποτε σας ευχαριστεί. Το να είστε απασχολημένοι με κάτι μπορεί να σας βοηθήσει να αποσπάσετε το μυαλό σας και να αλλάξετε τη διάθεσή σας.

4. Εστίαση στην φροντίδα του εαυτού

Η αυτοφροντίδα είναι εξαιρετικά σημαντική κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου. Φροντίστε για τη σωματική, συναισθηματική και πνευματική σας ευεξία. Αυτό θα μπορούσε να περιλαμβάνει μια ισορροπημένη διατροφή, αρκετό ύπνο, άσκηση ενσυνειδητότητας ή διαλογισμό και τακτική σωματική δραστηριότητα.

5. Αναστοχασμός – Το μάθημα της σχέσης

Χρησιμοποιήστε αυτό το διάστημα για να αναλογιστείτε τα όσα συνέβησαν μέσα στη σχέση και τι μάθατε από αυτήν. Η κατανόηση του τι λειτούργησε και τι όχι μπορεί να βοηθήσει σημαντικά για τις μελλοντικές σχέσεις. Ο αναστοχασμός των δικών σας αναγκών και επιθυμιών μπορεί επίσης να σας βοηθήσει να βελτιώσετε τη σχέση σας με τον εαυτό σας και συνακόλουθα να βοηθήσει τις μελλοντικές σας σχέσεις.

6. Μη βιάζεστε να μπείτε σε μία νέα σχέση

Παρόλο που μπορεί να είναι δελεαστικό να γεμίσετε το κενό πέφτοντας σε μια νέα σχέση, είναι σημαντικό να δώσετε πρώτα στον εαυτό σας χρόνο να θεραπευτεί. Η βιασύνη σε μια νέα σχέση μπορεί να οδηγήσει σε άλυτα ζητήματα από το παρελθόν που επηρεάζουν τις μελλοντικές σας σχέσεις. Αφήστε στον εαυτό σας το χρόνο και το χώρο να θεραπευτεί πλήρως πριν αναζητήσετε νέες ρομαντικές σχέσεις.

7. Διατηρήστε θετική διάθεση και σκεφτείτε το μέλλον

Προσπαθήστε να διατηρήσετε μια θετική προοπτική. Οι χωρισμοί, αν και επώδυνοι, μπορούν επίσης να αποτελέσουν ευκαιρίες για προσωπική ανάπτυξη και αυτογνωσία. Επικεντρωθείτε στις δυνατότητες που επιφυλάσσει το μέλλον, θέστε νέους στόχους και εργαστείτε για την επίτευξή τους. Να θυμάστε ότι με την πάροδο του χρόνου, ο πόνος θα μειωθεί και θα βγείτε πιο δυνατοί και ανθεκτικοί.

Υπάρχουν επίσης 4 βασικά σημεία που μπορεί να σας βοηθήσουν εάν βρίσκεστε στη φάση του χωρισμού:

– Τα συναισθήματα είναι φυσιολογικά και παροδικά

Ο χωρισμός είναι απώλεια. Υπάρχει μια πολύ φυσική διαδικασία που συνδέεται με την απώλεια. Θα βιώσετε «συναισθήματα» όπως ενοχή, σύγχυση, ταπείνωση – αλλά αυτά είναι σκέψεις, πεποιθήσεις, κρίσεις και όχι συναισθήματα. Σε αυτή την πολύπλοκη διαδικασία, βοηθάει να γνωρίζετε ότι υπάρχουν μόνο τέσσερα βασικά συναισθήματα:

  • Φόβος
  • Θυμός
  • Θλίψη
  • Ευτυχία (ναι, μπορεί κάλλιστα να υπάρχει και κάποια θετικότητα στο μείγμα των συναισθημάτων που βιώνει κανείς, ένα αίσθημα ελπίδας, ανακούφισης, αισιοδοξίας).

Θα τα βιώσετε όλα, αν και όχι απαραίτητα με αυτή τη σειρά, και πιθανότατα όχι με κανενός είδους ωραίο και ταξινομημένο τρόπο. Τα συναισθήματα εμφανίζονται μέσα μας και κάθονται επίμονα σαν ομίχλη ή αναβοσβήνουν σαν αστραπή.

Αλλά τελικά, όλα περνούν!

– Μια σχέση είναι μια δυναμική

Υπάρχουν πάντα δύο μέρη – και φυσικά δεν φταίτε μόνο εσείς…

Κανείς δεν βρίσκεται μόνος του σε μία σχέση. Οι άνθρωποι επιλέγουν ο ένας τον άλλο, συμφωνούν σε μία δέσμευση και μοιράζονται μεταξύ τους προσωπικές στιγμές.

Οπότε, ένας χωρισμός είναι πάντα κάτι που αποτελείται από δύο μισά. Δεν έχει σημασία αν ο ρόλος σας στη σχέση (και επομένως πολύ πιθανόν και στον χωρισμό) είναι ενεργητικός ή παθητικός, υποχωρητικός ή δυναμικός. Όπως κι αν έχει και τα δύο μέρη παίζουν εξίσου σημαντικό ρόλο.

Γιατί μια σχέση, και ένας χωρισμός, είναι μια δυναμική. Είναι σαν μια τραμπάλα: δεν μπορεί να υπάρξει και να λειτουργήσει, ή να δυσλειτουργήσει, χωρίς κάποιος να κάθεται και στις δύο άκρες.

Γι’ αυτό το λόγο η προσπάθεια να ρίχνει κανείς την ευθύνη στο ταίρι του είναι ανούσια.

– Ο χωρισμός δεν ελέγχεται

Η εξουσία δεν είναι έλεγχος. Αυτή είναι μια βασική παρανόηση. Δεν μπορούμε να ελέγχουμε τους άλλους. Δεν μπορούμε να ελέγξουμε τι σκέφτονται, τι αισθάνονται ή πώς συμπεριφέρονται. Είναι αδύνατον.

Αυτό σημαίνει ότι δεν μπορούμε να ελέγξουμε έναν χωρισμό, καθώς υπάρχουν δύο στοιχεία (εσείς και ο πρώην σας) και μπορούμε να ελέγξουμε μόνο το ένα από αυτά (τον εαυτό μας). Σε περιόδους άγχους οι άνθρωποι μερικές φορές κάνουν κατάχρηση της εξουσίας τους (παραδόξως αυτό συμβαίνει συχνά επειδή αισθάνονται ανίσχυροι) και προσπαθούν να ελέγξουν την κατάσταση, αντί να είναι ειλικρινείς, ευθύς και να λύσουν το πρόβλημα.

Τα παιχνίδια εξουσίας σπάνια επιτυγχάνουν το επιθυμητό αποτέλεσμα σε έναν χωρισμό. Αντ’ αυτού, το αποτέλεσμα είναι συνήθως το ένα άτομο να καταφεύγει στο δικαστήριο- με όλο το συνακόλουθο άγχος και την καθυστέρηση. Η ειλικρίνεια με τον εαυτό μας και τον πρώην μας είναι η μόνη εποικοδομητική διέξοδος.

– Υπάρχουν λόγοι που οδηγούν στο χωρισμό

Ένα πράγμα ισχύει σε κάθε χωρισμό – υπάρχουν λόγοι γι’ αυτόν το χωρισμό. Και από τις δύο πλευρές.

Έχετε τις εμπειρίες σας και την οπτική σας για τη σχέση και ο σύντροφός σας έχει τις δικές του, ανεξάρτητα από το ποιος παίρνει την τελική απόφαση. Συχνά οι λόγοι μας, καθώς και ο τρόπος που χωρίζουμε, αντανακλούν την προσωπικότητά μας και τον τρόπο που σχετιζόμαστε και ζούμε, απλά εκεί παρουσιάζονται με την πιο έντονη μορφή τους.

Φυσικά ο χωρισμός αποτελεί για τους περισσότερους μία επώδυνη διαδικασία, αλλά καλό είναι να έχουμε στο μυαλό μας ότι μέσα από τις δυσκολίες που βιώνουμε σε αυτή τη ζωή πάντα μπορεί να προκύψει και κάτι θετικό!

Όπως είπε η λαμπρή συγγραφέας, Nancy Friday: «Ο χωρισμός δεν είναι το τέλος της αγάπης – δημιουργεί αγάπη».

Σχετικά άρθρα