Πώς πρέπει να ταΐζουμε τα παιδιά μας ανάλογα με την ηλικία τους

<p><span style="font-size: medium;"><strong>Hλικία: βρέφη</strong></span></p>
<p><span style="font-size: medium;">Σε αυτή τη φάση τα παιδιά αναπτύσσουν συναισθήματα που βασίζονται στη σταθερότητα και την ασφάλεια του περιβάλλοντος που τα περιβάλλει.</span></p>
<p><span style="font-size: medium;"><em>Για να ενισχύσει το αίσθημα της εμπιστοσύνης στα βρέφη ,ο γονιός τροφός θα πρέπει</em>:</span></p>
<p><span style="font-size: medium;">-Να εκφράζεται με ήπια και ζεστή διάθεση προς το βρέφος, ενώ παράλληλα θα πρέπει να ανταποκρίνεται στις ανάγκες του παιδιού του, χωρίς να παρουσιάζει συνεχώς ένα μπιμπερό με γάλα ή να ταΐζει μαζικά το βρέφος καθισμένο σε ένα καρεκλάκι.</span></p>
<p><span style="font-size: medium;">-Να παρουσιάζει τις κατάλληλες τροφές, τη στιγμή που το μωρό εκδηλώνει την πείνα του και να ταΐζεται μόνο εκείνη τη στιγμή.</span></p>
<p><span style="font-size: medium;">-Να σταματάει το τάισμα όταν το βρέφος έχει χορτάσει ή όταν το μωρό αποστρέφεται το φαγητό.</span></p>
<p><span style="font-size: medium;">-Να είναι σε θέση να διαχωρίσει τις ενδείξεις της πείνας από εκείνες που το παιδί απλά αναζητά ανακούφιση για άλλους λόγους.</span></p>
<p><span style="font-size: medium;">-Να προσέχει την θερμοκρασία του φαγητού.</span></p>
<p><em><span style="font-size: medium;">Παράλληλα για να μην ενισχύσει στο βρέφος το αίσθημα της δυσπιστίας δεν θα πρέπει:</span></em></p>
<p><span style="font-size: medium;">-Nα ταΐζει το παιδί με απόλυτα δομημένο πρόγραμμα, το οποίο δεν συντονίζεται με τη φυσιολογία της πείνας του βρέφους.</span></p>
<p><span style="font-size: medium;">-Να επιβάλλει το μπιμπερό ή το κουτάλι στο στόμα του παιδιού.</span></p>
<p><span style="font-size: medium;">-Να προσφέρει τροφή σε κάθε φάση που το παιδί δυσκολεύεται με κάτι.</span></p>
<p><span style="font-size: medium;">-Να κάνει την διαδικασία του ταΐσματος κάτι μηχανικό.</span></p>
<p><span style="font-size: medium;"><strong>Ηλικία: νηπιακή</strong></span></p>
<p><span style="font-size: medium;">Σε αυτή τη φάση τα παιδιά συνειδητοποιούν ότι υπάρχουν ως διαφορετικά όντα.</span><br /><br /><span style="font-size: medium;"><em>Για να ενισχύσει το αίσθημα της αυτονομίας στο παιδί, ο γονιός τροφός θα πρέπει</em>:</span></p>
<p><span style="font-size: medium;">-Να ενθαρρύνει το παιδί να τρώει μόνο του, ανεξάρτητα από την ακαταστασία που προκαλεί.</span></p>
<p><span style="font-size: medium;">-Να επιτρέπει στο παιδί να λέει όχι σε φαγητά.</span></p>
<p><span style="font-size: medium;">-Να επιτρέπει στο παιδί να συνδυάζει τις τροφές όπως εκείνο το αποφασίζει.</span></p>
<p><span style="font-size: medium;">-Να επιτρέπει στο παιδί να αναζητά τροφές από τα ντουλάπια.</span></p>
<p><span style="font-size: medium;">-Να σερβίρει το φαγητό με τρόπο ευχάριστο και να το παρουσιάζει σε μικρές ποσότητες προσαρμοσμένες για νήπια.</span></p>
<p><span style="font-size: medium;"><em>Παράλληλα για να μην ενισχύσει στο παιδί το αίσθημα της ντροπής και της αμφισβήτησης δεν θα πρέπει</em>:</span></p>
<p><span style="font-size: medium;">-Να ταΐζει το παιδί όταν έχει αναπτύξει επαρκείς κινητικές δεξιότητες στα χέρια του για να τραφεί μόνο του.</span></p>
<p><span style="font-size: medium;">-Να αναλαμβάνει το τάισμα του παιδιού όταν προκαλεί χάος στο τραπέζι.</span></p>
<p><span style="font-size: medium;">-Να διακόπτει τη διαδικασία για να σκουπίσει τα χέρια ή το πρόσωπο του παιδιού.</span></p>
<p><span style="font-size: medium;">-Να πιέζει το παιδί να καθαρίσει το πιάτο του, δίνοντας ελάχιστη σημασία στην πείνα του παιδιού ή στα σημάδια του κορεσμού ή στις εξατομικευμένες προτιμήσεις του.</span></p>
<p><span style="font-size: medium;">-Να σερβ</span><span style="font-size: medium;">ίρει φαγητό σε ποσότητες ενηλίκου.</span></p>
<p><span style="font-size: medium;"><strong>Ηλικία: προσχολική<br /></strong></span><br /><span style="font-size: medium;">Σε αυτή τη φάση τα παιδιά αναπτύσσουν πρωτοβουλίες.</span><br /><br /><em><span style="font-size: medium;">Για να ενισχύσει την πρωτοβουλία στο παιδί του, ο γονιός τροφός θα πρέπει:</span></em></p>
<p><span style="font-size: medium;">-Να αποδέχεται την απόφαση του παιδιού του να σταματήσει να τρώει όταν λέει «χόρτασα».</span></p>
<p><span style="font-size: medium;">-Να ενθαρρύνει το παιδί να καθορίσει το πόσο θα φάει και αν θα δοκιμάσει μια νέα τροφή.</span></p>
<p><span style="font-size: medium;">-Να σέβεται την προτίμησή του ή την αποστροφή του σε μία τροφή.</span></p>
<p><span style="font-size: medium;">-Να παρουσιάζει το φαγητό με τέτοιο τρόπο ώστε να μπορεί το παιδί να σερβίρεται μόνο του και να μπορεί να ορίσει την ποσότητα του φαγητού στο πιάτο του.</span></p>
<p><span style="font-size: medium;">-Να θεωρεί αναμενόμενο το «χάος» την ώρα του φαγητού και να μην αποτελεί ώρα κρίσης ή σύγκρουσης με το παιδί.</span></p>
<p><span style="font-size: medium;">Να χρησιμοποιεί παιδικά μαχαιροπήρουνα, γιατί μόνο έτσι βοηθάει να αναπτυχθούν οι κινητικές δεξιότητες στα χέρια του παιδιού, με στόχο το αυτοτάισμα.</span></p>
<p><em><span style="font-size: medium;">Παράλληλα για να μην ενισχύσει στα παιδιά το αίσθημα της ενοχής δεν θα πρέπει:</span></em></p>
<p><span style="font-size: medium;">-Να επικρίνει το παιδί για την ακαταστασία που προκαλεί όταν τρώει</span></p>
<p><span style="font-size: medium;">-Να επικρίνει το παιδί όταν δεν αδειάζει το πιάτο του.</span></p>
<p><span style="font-size: medium;">-Να επικρίνει το παιδί όταν χύνει πράγματα.</span></p>
<p><span style="font-size: medium;">-Να δείχνει απογοήτευση όταν το παιδί του αποδοκιμάζει κάποιες τροφές.</span></p>
<p><span style="font-size: medium;">-Να βάζει υπερβολική ποσότητα τροφής στο πιάτο του, με αποτέλεσμα να το κάνει να αισθάνεται άβολα.</span></p>
<p><span style="font-size: medium;"><strong>Ηλικία: σχολική<br /></strong></span><br /><span style="font-size: medium;">Σε αυτή τη φάση τα παιδιά αναπτύσσουν συναισθήματα επάρκειας, ότι μπορούν να καταφέρνουν πράγματα με το αίσθημα «είμαι ικανός».</span><br /><br /><em><span style="font-size: medium;">Για να ενισχύσει την επάρκεια/ανωτερότητα στο παιδί του, ο γονιός τροφός θα πρέπει να καταλαβαίνει ότι το παιδί:</span></em></p>
<p><span style="font-size: medium;">-Διακρίνει πότε είναι πεινασμένο ή χορτάτο και λειτουργεί ανάλογα με αυτά τα σημάδια.</span></p>
<p><span style="font-size: medium;">-Μπορεί να φτιάξει απλά snacks ή γεύματα μόνο του και θα πρέπει να διαμορφώνει ανάλογα το περιβάλλον.</span></p>
<p><span style="font-size: medium;">-Έχει άποψη για το βασικό γεύμα της ημέρας και μπορεί να το προτείνει.</span></p>
<p><span style="font-size: medium;">-Μπορεί επίσης να προτείνει τη δοκιμή νέων φαγητών.</span></p>
<p><span style="font-size: medium;">-Μπορεί να συμμετέχει στη διαδικασία παρασκευής φαγητών που θα μοιραστεί με τους φίλους του.</span></p>
<p><span style="font-size: medium;">-Μπορεί να βοηθά στο πρόγραμμα του φαγητού για όλη την εβδομάδα.</span></p>
<p><em><span style="font-size: medium;">Παράλληλα για να μην ενισχύσει στα παιδιά το αίσθημα της μειονεξίας δεν θα πρέπει:</span></em></p>
<p><span style="font-size: medium;">-Να προσερβίρει το φαγητό στο παιδί.</span></p>
<p><span style="font-size: medium;">-Να αποθαρρύνει το παιδί στη προσπάθειά του να παρασκευάσει ή να σερβίρει φαγητό.</span></p>
<p><span style="font-size: medium;">-Να επιβάλλει στο παιδί να αδειάσει το πιάτο του.</span></p>
<p><span style="font-size: medium;">-Να επιβάλλει στο παιδί να δοκιμάσει οτιδήποτε υπάρχει στο τραπέζι.</span></p>
<div><span style="font-size: medium;">ΠΗΓΗ: iatronet.gr</span></div>

Σχετικά άρθρα