Τζόρτζιο Αρμάνι: Ο θρύλος της παγκόσμιας μόδας που έχτισε μια αυτοκρατορία 2,3 δισ. ευρώ – Ξεκίνησε με ανδρόγυνα κοστούμια, απογείωσε το Χόλιγουντ με τον Ρίτσαρντ Γκιρ, αρνήθηκε δισεκατομμυριούχους επενδυτές, έχασε τον μεγάλο έρωτα και συνεργάτη του Sergio Galeotti, και έφυγε στα 91 αφήνοντας πίσω του μια αιώνια κληρονομιά κομψότητας!

Άντρας με λευκά μαλλιά και μαύρη μπλούζα

«Με απέραντη θλίψη, ο Όμιλος Armani ανακοινώνει τον θάνατο του δημιουργού, ιδρυτή και ακούραστης κινητήριας δύναμής του: Τζόρτζιο Αρμάνι», ανέφερε στην ανακοίνωσή του ο οίκος μόδας.


Ο Armani «έφυγε» ήσυχα, περιτριγυρισμένος από την οικογένεια και τον σύντροφό του, Leo Dell’Orco.

«Ακούραστος, εργάστηκε μέχρι τις τελευταίες μέρες, αφιερωμένος στην εταιρεία, στις συλλογές, στα διάφορα και πάντα νέα έργα που ήταν σε εξέλιξη και σε σχεδιασμό», σημειώνει το μήνυμα.

Η αίθουσα τελετών θα είναι ανοιχτή στις 6 και 7 Σεπτεμβρίου στο Μιλάνο, ενώ η κηδεία, σύμφωνα με την επιθυμία του, θα τελεστεί σε στενό οικογενειακό κύκλο.

Μαζί με την αδερφή του, Rosanna και τον σύντροφό του, Leo Dell’Orco:

Ο Τζόρτζιο Αρμάνι γεννήθηκε στις 11 Ιουλίου 1934 στην Πιατσέντσα της βόρειας Ιταλίας, σε μια οικογένεια μετρημένων μέσων, ο πατέρας του, Ουμπέρτο, εργαζόταν ως λογιστής και η μητέρα του, Μαρία, φρόντιζε το σπίτι και τα τρία παιδιά τους.


Τα παιδικά του χρόνια σημαδεύτηκαν από τις δυσκολίες του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου: έζησε τους βομβαρδισμούς, την ανέχεια και τη σκληρή πραγματικότητα της μεταπολεμικής Ιταλίας, εμπειρίες που τον έκαναν να εκτιμά την απλότητα και τη λιτότητα, στοιχεία που αργότερα σφράγισαν τη δουλειά του στη μόδα.

Παρά τις κακουχίες, από μικρός ξεχώριζε για την παρατηρητικότητα και την αγάπη του για την αισθητική, αν και αρχικά δεν φανταζόταν oτι θα ακολουθούσε τον δρόμο του σχεδιαστή.

Η τελευταία περίοδος

Ο σπουδαίος Ιταλός σχεδιαστής είχε αντιμετωπίσει προβλήματα υγείας και τον Ιούνιο αναγκάστηκε για πρώτη φορά να απουσιάσει από επίδειξη της ανδρικής συλλογής του στο Μιλάνο. Ωστόσο, είχε εγκρίνει ο ίδιος τα σχέδια για τη συλλογή που θα παρουσιαστεί τον Σεπτέμβριο στο πλαίσιο του 50ού επετειακού show.

Μόλις λίγες ημέρες πριν τον θάνατό του, είχε ανακοινώσει την αγορά του ιστορικού χώρου «La Capannina», εκεί όπου τη δεκαετία του ’60 γνώρισε τον Sergio Galeotti, τον μεγάλο έρωτα και συνεργάτη της ζωής του.

Ο μεγάλος έρωτας και η πιο σκληρή απώλεια

«Όταν πέθανε ο Σέρτζιο, ένα μέρος μου πέθανε». Με αυτά τα λόγια ο Τζόρτζιο Αρμάνι είχε μιλήσει για τον Σέρτζιο Γκαλεότι, τον άνδρα που σημάδεψε τη ζωή και την καριέρα του.

Οι δυο τους γνωρίστηκαν το 1966 στη Forte dei Marmi, όταν ο Αρμάνι ήταν 30 ετών και ο Γκαλεότι μόλις 20. Από την πρώτη στιγμή, η σχέση τους συνδύασε τον έρωτα με την επαγγελματική συνεργασία. Ο Γκαλεότι δεν ήταν μόνο ο σύντροφος του Αρμάνι αλλά και εκείνος που πίστεψε βαθιά στο ταλέντο του και τον ενθάρρυνε να χτίσει τη δική του αυτοκρατορία μόδας. «Μου έδωσε θάρρος και αυτοπεποίθηση. Μου είπε: “Έχεις σημαντική δυναμική”».

Ο Γκαλεότι ανέλαβε τη χρηματοοικονομική και διοικητική διαχείριση της εταιρείας, και χάρη στη διορατικότητά του δημιουργήθηκε, μεταξύ άλλων, η σειρά Emporio Armani, που απευθυνόταν σε ένα πιο νεανικό κοινό.

Στις 14 Αυγούστου 1985, όμως, σε ηλικία μόλις 40 ετών, ο Γκαλεότι πέθανε στο σπίτι του στο Μιλάνο. Επισήμως οι εφημερίδες μίλησαν για καρδιακή προσβολή, ωστόσο ο θάνατός του συνδέθηκε με επιπλοκές του AIDS. Ο Αρμάνι δεν έκρυψε ποτέ τον πόνο του: «Έναν χρόνο ήμουν από το ένα νοσοκομείο στο άλλο, αλλά για να μην τον πληγώσω συνέχισα να δουλεύω, του έφερνα φωτογραφίες από τις επιδείξεις μόδας… Είχα μια απίστευτη δύναμη θέλησης για να νικήσω αυτόν τον σκληρό πόνο».

Η απώλεια αυτή κλόνισε τον σχεδιαστή σε προσωπικό και επαγγελματικό επίπεδο, αλλά δεν τον κατέβαλε. «Άκουγα τους ανθρώπους να λένε: “Ο Αρμάνι δεν είναι πια ο εαυτός του, θα καταρρεύσει από τη θλίψη, δεν θα τα καταφέρει μόνος του”. Εκείνο το έτος χρειάστηκα απίστευτη δύναμη θέλησης για να προχωρήσω».

Αν και βυθισμένος στο πένθος, ο Αρμάνι κατάφερε να συνεχίσει το έργο τους, κρατώντας ζωντανό το όραμα που είχαν μοιραστεί.

Ο άνθρωπος πίσω από την αυτοκρατορία

Ο Armani δεν ήταν απλώς ένας σχεδιαστής, αλλά ένας οξυδερκής επιχειρηματίας που κατάφερε να μετατρέψει το όνομά του σε brand αξίας συγκρίσιμης με τη Coca-Cola και τη Microsoft στις λίστες της Interbrand. Ο ίδιος απέρριψε προτάσεις εξαγορών τη δεκαετία του ’90, προτιμώντας να διατηρήσει την απόλυτη ανεξαρτησία του οίκου.

Η εταιρεία του, με ετήσιο τζίρο 2,3 δισ. ευρώ, περιλαμβάνει γραμμές ένδυσης, αξεσουάρ, αρώματα, ξενοδοχεία και design, χτίζοντας ένα παγκόσμιο σύμπαν κομψότητας.

Ο «Re Giorgio» και η σφραγίδα του

Γνωστός ως «Re Giorgio», ο Armani ήταν σχολαστικός και ακούραστος. «Σχολαστικός, λιτός και αφοσιωμένος σε όλες τις πτυχές της επιχείρησης, ο Armani έβαζε την σφραγίδα του σε όλα, από τα μήκη των φούστες και τα λουλούδια που ήταν σκορπισμένα σε επίσημα δείπνα μέχρι τα χρώματα των κουρτινών στα γραφεία», έγραφε χαρακτηριστικά το WWD.

Ήταν ορατός σε κάθε λεπτομέρεια, από τις διαφημίσεις και τα shows μέχρι τα μαλλιά των μοντέλων πριν την πασαρέλα. Κάθε του εμφάνιση γέμιζε τους γύρω του με δέος: «Sta arrivando» έλεγαν τα νευρικά μέλη της ομάδας του, περιμένοντας την άφιξή του.

Από το «American Gigolo» στο Χόλιγουντ

Η διεθνής καταξίωση ήρθε το 1980, όταν έντυσε τον Richard Gere στην ταινία «American Gigolo». Από τότε, οι σταρ του Χόλιγουντ στράφηκαν μαζικά στον Armani για το κόκκινο χαλί: από τη Sophia Loren, τον Robert De Niro και τον Tom Cruise, μέχρι την Cate Blanchett, την Tina Turner και τον George Clooney.

Το στυλ που όρισε μια εποχή

Από την πρώτη ανδρική συλλογή του το 1974 και τη γυναικεία το 1975, ο Armani επέβαλε το less is more με αποδομημένα κοστούμια από ρευστά υφάσματα και ανδρόγυνες γραμμές με θηλυκές πινελιές.

«Η λέξη “greige” επινοήθηκε για να περιγράψει την χρωματική του παλέτα, η οποία περιλάμβανε απαλές αποχρώσεις του γκρι, του μαύρου και του μπεζ», έγραφε το WWD. Η αισθητική του ταυτίστηκε με την άνοδο των γυναικών στην επαγγελματική ζωή τη δεκαετία του ’80, καθώς τους έδινε ρούχα που εξέφραζαν δύναμη χωρίς να χάνουν θηλυκότητα: «Ήθελα οι γυναίκες να φορούν σακάκια όπως οι άνδρες χωρίς να χάνουν τίποτα από τη θηλυκή τους γοητεία».

Η κληρονομιά του

Για πέντε δεκαετίες, ο Armani συνδύασε το ταλέντο του σχεδιαστή με τη διορατικότητα ενός επιχειρηματία, δημιουργώντας έναν οίκο που παραμένει από τους σημαντικότερους στον κόσμο της μόδας. Ένας άνθρωπος «προσεκτικός στις ανάγκες της κοινότητας», που δέθηκε βαθιά με το Μιλάνο και άφησε ανεξίτηλο αποτύπωμα στην παγκόσμια αισθητική.

Ο Giorgio Armani έφυγε σε ηλικία 91 ετών, αφήνοντας πίσω του μια αυτοκρατορία κομψότητας και μια κληρονομιά ανεξαρτησίας που θα συνεχίσει να εμπνέει τις επόμενες γενιές.

Ποιος θα κληρονομήσει αυτήν την τεράστια κληρονομιά;

Ο Giorgio Armani, ένας από τους σημαντικότερους σχεδιαστές μόδας του 20ού και 21ου αιώνα, δεν παντρεύτηκε ποτέ και δεν απέκτησε παιδιά. Αυτό κάνει εύλογο το ερώτημα: ποιος θα συνεχίσει την αυτοκρατορία του;

Η στενή σχέση με τη Roberta Armani

Η πιο κοντινή του σχέση ήταν με την ανιψιά του, Roberta, κόρη του αδελφού του Sergio. Εκείνη άφησε πίσω της την καριέρα της ως ηθοποιός για να μπει στον κόσμο της μόδας και να αναλάβει τη διεύθυνση δημοσίων σχέσεων του brand.

Ήταν εκείνη που έδινε το «παρών» στα λαμπερά event οταν ο Armani προτιμούσε να μένει στο παρασκήνιο. Η πιο εμβληματική της στιγμή ήρθε το 2006, όταν οργάνωσε τον γάμο του Tom Cruise και της Katie Holmes, με τον Armani να σχεδιάζει προσωπικά τα ρούχα του ζευγαριού.

Η Silvana Armani και ο Leo Dell’Orco

Παρά την προβολή της Roberta, ο Armani είχε τονίσει ότι δεν θα υπάρξει «ένας και μόνο διάδοχος». Είχε ήδη ορίσει ως βασικούς συνεχιστές την ανιψιά του Silvana Armani, υπεύθυνη για τη γυναικεία σειρά, και τον στενό του συνεργάτη Pantaleo (Leo) Dell’Orco, επικεφαλής της ανδρικής συλλογής.

Και οι δύο συμμετείχαν ενεργά στα brand Giorgio Armani, Emporio Armani και Armani Exchange.

Το οικογενειακό δίκτυο

Σημαντικό ρόλο στο μέλλον της αυτοκρατορίας παίζουν επίσης η αδερφή του Rosanna και ο ανιψιός του Andrea Armani, που είχαν θέση στο στενό οικογενειακό σχήμα που ο ίδιος είχε ενισχύσει μεθοδικά.

Το Giorgio Armani Foundation

Το 2016 ο Armani ίδρυσε το Ίδρυμα Giorgio Armani. Μέσω αυτού, έθεσε ένα σαφές πλαίσιο διαδοχής. Οι μετοχές της εταιρείας χωρίστηκαν σε έξι μπλοκ, με προκαθορισμένα δικαιώματα ψήφου, ώστε να διασφαλιστεί η σταθερότητα.

Στο Διοικητικό Συμβούλιο συμμετείχαν ηδη οι Roberta, Silvana, Andrea, Rosanna και ο Dell’Orco, μαζί με το Ίδρυμα. Έτσι δημιουργήθηκε ένας πυρήνας που θα εξασφαλίσει τη συνέχεια του brand.

Ένα επιπλέον «κλείδωμα»: η εταιρεία δεν μπορεί να εισαχθεί στο χρηματιστήριο πριν περάσουν τουλάχιστον πέντε χρόνια από τον θάνατο του Armani.

Ο άνθρωπος πίσω από τον μύθο

Παρά τα 90 του χρόνια, ο Armani δεν έδειχνε να επιβραδύνει. Το 2024 γιόρτασε τα γενέθλια και τα 50 χρόνια του brand του με μια μεγάλη επίδειξη στη Νέα Υόρκη, ενώ λίγο πριν είχε ανοίξει το νέο flagship κατάστημα στη Madison Avenue, ένα έργο αξίας 400 εκατ. δολαρίων που απέφερε 3 εκατ. δολάρια μέσα σε δυο μέρες.

Η καθημερινότητά του χαρακτηριζόταν απο πειθαρχία: πρωινή άθληση, δουλειά χωρίς υπερβολές και το γνωστό του στυλ, «ένα navy T-shirt και chinos» στο τέλος κάθε επίδειξης.

Η απουσία παιδιών και η προσωπική παρακαταθήκη

Ο Armani δεν έκρυψε ποτέ οτι η έλλειψη παιδιών ήταν για εκείνον μια προσωπική απώλεια. Στη μικρή Bianca, την κόρη ενός υπαλλήλου του, βρήκε μια πατρική σχέση που τον έκανε να συνειδητοποιήσει «πόσο καλός πατέρας θα μπορούσε να είναι».

Αντί για μια συμβατική οικογένεια, δημιούργησε έναν από τους τελευταίους μεγάλους ανεξάρτητους οίκους μόδας. Ένα brand που καθόρισε τι σημαίνει «Very Armani»: κομψότητα, διακριτικότητα και σαγηνευτικό στυλ.

Από την υψηλή ραπτική μέχρι τα εμβληματικά κινηματογραφικά κοστούμια, ο Armani έκανε το μινιμαλιστικό chic επιθυμητό σε όλο τον κόσμο. Ο Richard Gere στο American Gigolo, η Michelle Pfeiffer στα Oscars και δεκάδες άλλοι σταρ έφεραν στο προσκήνιο τη διακριτική πολυτέλεια του οίκου.

Η δημιουργία του μουσείου στο Μιλάνο και το Giorgio Armani Foundation διασφαλίζουν ότι η κληρονομιά του δεν αφορά μόνο την οικογένεια, αλλά και ολόκληρη τη μόδα.

Σχετικά άρθρα