Αρχική / Ψυχολογία / Real Life / 3 σκέψεις για να διαχειριστείς σωστά την απώλεια ενός αγαπημένου προσώπου…

3 σκέψεις για να διαχειριστείς σωστά την απώλεια ενός αγαπημένου προσώπου…

Η απώλεια κάποιου αγαπημένου μας προσώπου είναι μια εμπειρία εξαιρετικά οδυνηρή. Μάλιστα, έχει ειπωθεί ότι  η θλίψη που νιώθουμε για τον άνθρωπο που έφυγε, είναι μια θλίψη που πολλές φορές  δεν θέλουμε να αποχωριστούμε, μια πληγή που παραδόξως θεωρούμε υποχρέωση μας να κρατήσουμε ανοιχτή.

Γράφει η συμβουλευτική ψυχολόγος Μαρία Μεραμβελιωτάκη

Το πένθος βέβαια βιώνεται διαφορετικά από τον κάθε άνθρωπο και  πέρα από θλίψη, εμπλέκει και πλήθος άλλων συναισθημάτων όπως θυμό, ενοχή, σοκ, φόβο ή και σωματικές ενοχλήσεις. Η Δρ. Susan Berger, πιστεύει ότι ο κάθε άνθρωπος βιώνει την εμπειρία του πένθους διαφορετικά.

Παρά το γεγονός αυτό, σύμφωνα με την εμπειρία της, οι άνθρωποι τείνουν να σχηματίζουν κάποιες «κοινές» νέες ταυτότητες  προκειμένου να αντιμετωπίσουν την απώλεια. Διακρίνει λοιπόν, 5 είδη ταυτότητας που δημιουργούνται μετά το θάνατο ενός αγαπημένου προσώπου:

  • Οι νομάδες.

Οι άνθρωποι αυτοί δεν έχουν επιλύσει το πένθος με τρόπο που να τους επιτρέπει να προχωρήσουν στη ζωή τους. Δεν έχει σημασία εάν η απώλεια συνέβη πριν από τρείς μήνες ή τρία χρόνια. Παραμένουν μπερδεμένοι, χωρίς σαφή εικόνα του εαυτού τους και του κόσμου. Κάνουν ακατάλληλες επιλογές στη ζωή τους και μπορεί να χάνουν  το δρόμο τους. Συχνά είναι άνθρωποι που δεν είχαν την απαραίτητη βοήθεια για να αποδεχτούν το πένθος και να περάσουν από τα επώδυνα στάδια που το διακρίνουν.

  • Οι φύλακες της μνήμης.

Ο στόχος των ανθρώπων αυτών είναι να τιμήσουν το αγαπημένο πρόσωπο που έφυγε, δημιουργώντας τελετουργικά που διατηρούν τη μνήμη του. Βασική τους ανάγκη είναι να κρατήσουν το δεσμό τους με τον αποθανόντα, ενσωματώνοντας στη ζωή τους  σχετικές δραστηριότητες.

  • Οι ομαλοποιητές.

Κατανοούν ότι η ζωή έχει το τέλος της. Παρόλο που οδηγούνται από την απώλεια τους, επικεντρώνονται κυρίως στην ποιότητα της ζωής τους στο παρόν και το μέλλον – για τους εαυτούς τους αλλά και για την οικογένεια τους. Οι αξίες και οι προτεραιότητες τους δείχνουν την ανάγκη τους για «ομαλοποίηση» της ζωής τους.

  • Οι ακτιβιστές.

Πέρα από την αυξημένη τους επίγνωση για το πεπερασμένο της ζωής, έχουν την επιθυμία να κάνουν κάτι για να αλλάξουν τον κόσμο. Διψούν για έντονες εμπειρίες και είναι προσανατολισμένοι στο μέλλον και στο πώς μπορούν να νοημαδοτήσουν τη ζωή τους προσφέροντας στους άλλους. Κατά κάποιον τρόπο, η απώλεια τους τούς κινητοποεί να παλεύουν για κοινωνικές αλλαγές και δικαιοσύνη.

  • Οι φιλόσοφοι – αναζητητές. 

Η απώλεια για αυτούς τους ανθρώπους επιφέρει την επιθυμία για φιλοσοφική αναζήτηση σχετικά με το νόημα της ζωής. Πιστεύουν ότι ο κάθε άνθρωπος έχει έναν ιδιαίτερο σκοπό να εκπληρώσει. Επιδιώκουν την επαφή με το Θείο, τη φύση ή άλλους ανθρώπους. Συχνά μπορεί να συμμετάσχουν σε ομάδες που έχουν τα ίδια φιλοσοφικά ή θρησκευτικά πιστεύω.

Τι είναι το «περιπεπλεγμένο πένθος»;

Εφόσον η εμπειρία του πένθους διαρκεί όλη τη ζωή, μπορεί να περάσουμε από τη μια ταυτότητα στην άλλη καθώς βιώνουμε μεταβατικές φάσεις ή διάφορες εμπειρίες. Όπως είπαμε, η εμπειρία της απώλειας βιώνεται διαφορετικά για τον καθένα. Σε αντίθεση με ό,τι ακούμε συχνά, ο πόνος δε θα υποχωρήσει γρηγορότερα εάν τον αγνοήσουμε.

Η επαφή με τα πραγματικά μας συναισθήματα μπορεί να μας θεραπεύσει γρηγορότερα και ενώ ίσως ακούμε ότι πρέπει να δείξουμε δύναμη, είναι λογικό να αισθανόμαστε θλιμμένοι, μόνοι και φοβισμένοι. Είναι επίσης, σημαντικό να αναφέρουμε ότι δεν υπάρχει χρονοδιάγραμμα για το πένθος. Ίσως κρατήσει μήνες, ίσως χρόνια. Ο καθένας μας χρειάζεται το δικό του χρόνο.

Εάν ο πόνος είναι τόσο διαρκής και έντονος που προκαλεί δυσλειτουργικότητα στην καθημερινότητα μας, τότε ίσως να έχει δημιουργηθεί μια κατάσταση που ονομάζουμε «περιπεπλεγμένο πένθος». Αυτό σημαίνει ότι έχουμε βαλτώσει σε μια κατάσταση έντονου πένθους και θρήνου και αδυνατούμε να λειτουργήσουμε στις άλλες σχέσεις μας και την καθημερινότητα μας.

Ποια είναι τα συμπτώματα;

Τα συμπτώματα του «περιπεπλεγμένου πένθους» είναι:

  • έντονη λαχτάρα και επιθυμία για τον αποθανόντα,
  • διαρκείς σκέψεις ή εικόνες του,
  • άρνηση και δυσπιστία για τον θάνατο του ή φαντασιώσεις ότι είναι ακόμα ζωντανός,
  • αποφυγή ή υπερβολική ενασχόληση με πράγματα που τον θυμίζουν,
  • συναισθήματα θυμού και πικρίας για την απώλεια,
  • απομόνωση και έλλειψη εμπιστοσύνης στους άλλους
  • και σκέψεις ότι η ζωή είναι δίχως νόημα.

Πώς να διαχειριστεί κανείς την απώλεια αγαπημένου προσώπου;

Στην περίπτωση που υπάρχει περιπλεγμένο πένθος, αυξάνεται η πιθανότητα να δημιουργηθεί κατάθλιψη αλλά και άλλες διαταραχές  στο άτομο που το βιώνει. Εάν βιώνετε και εσείς την εμπειρία του πένθους, είναι σημαντικό να θυμάστε:

  • Ότι ένας από τους κυριότερους παράγοντες που μπορεί να  σας βοηθήσουν τη δύσκολη αυτή περίοδο είναι η υποστήριξη των ανθρώπων του περιβάλλοντος σας. Καλό θα ήταν να μην απομονώνεστε αλλά να αναζητάτε την συντροφιά των δικών σας ανθρώπων και να μοιράζεστε τα συναισθήματα σας. Πολλές φορές οι γύρω μας θέλουν να βοηθήσουν αλλά δεν ξέρουν πώς. Για αυτό είναι σημαντικό να τους εξηγήσετε τι βοήθεια θα μπορούσαν να σας προσφέρουν.
  • Ότι πρέπει να φροντίζετε τον εαυτό σας. Το βάρος που νιώθετε μπορεί να σας στραγγίσει από είτε από  την σωματική είτε την ψυχική σας ενέργεια. Είναι σημαντικό λοιπόν να φροντίζετε τις ανάγκες σας.
  • Ότι είναι απόλυτα φυσικό να νιώθετε θλίψη, φόβο και άλλα δυσάρεστα συναισθήματα. Κανείς δεν μπορεί να σας υποδείξει πώς να νιώσετε. Κάποιοι άνθρωποι, μπορεί άθελα τους στην προσπάθεια να σας βοηθήσουν να σας δώσουν συμβουλές όπως «είναι καιρός να προχωρήσεις». Όμως, ο καθένας μας βιώνει το πένθος διαφορετικά. Για αυτόν τον λόγο κάθε συναίσθημα που νιώθετε είναι αποδεκτό.

Εάν αισθάνεστε ότι η ζωή σας δεν έχει νόημα, θα ήταν εξαιρετικά χρήσιμο να  ζητήσετε την βοήθεια ενός ψυχοθεραπευτή.  Η ψυχοθεραπεία μπορεί να σας βοηθήσει αποτελεσματικά με το περιπεπλεγμένο πένθος και να σας στηρίξει στην προσπάθεια σας να προχωρήσετε.

Διαβάστε σχετικά άρθρα:

Ο θάνατος αγαπημένων προσώπων: Τα 5 στάδια πένθους που ΟΛΟΙ περνάμε

«Πέθανε η θεία μου η οποία ήταν σαν μητέρα μου…» Τρόποι για να χειριστείς τον θάνατο.

«Ο πατέρας μου πέθανε και η μητέρα μου είναι χάλια. Πώς θα την βοηθήσω;»

Comments

X

Αγαπητοί αναγνώστες,

Σας ενημερώνουμε ότι το boro.gr προσφέρει καθημερινά (Δευτέρα-Παρασκευή) δωρεάν ψυχολογική υποστήριξη με επαγγελματίες ψυχολόγους.

Κάντε κλίκ εδώ για να συνδεθείτε και να ενημερωθείτε για τις ώρες λειτουργίας.
X