Πώς βγάζουν χρήματα οι ομάδες;

<p>Πρόκειται για ένα πολύ απλό ερώτημα που οι πιο πολλοί οπαδοί συχνά σκέφτονται, αλλά σπανίως κατανοούν πλήρως. Η ετήσια έκθεση της Deloitte με τίτλο «Football Money League» δίνει μία επιχειρηματικη σύνοψη σε βάθος για τη διάρθρωση των οικονομικών των 20 κορυφαίων ομάδων στον κόσμο. Η έκθεση παρουσιάζει όλες τις πηγές των εσόδων σε 3 βασικά τμήματα: Τα αγωνιστικά έσοδα, τα έσοδα από τα τηλεοπτικά δικαιώματα και τα εμπορικά έσοδα (χορηγίες και πωλήσεις αντικειμένων με το σήμα της ομάδας).</p>
<p> </p>
<p>Αν και αυτό μπορεί να φαίνεται ότι είναι μία απλή σύγκριση, υπάρχουν πολλά σημαντικά στοιχεία, που αν τα προσέξει κάποιος μπορεί να έχει πλήρη εικόνα για τις διαφορές μεταξύ των ομάδων στα πρωταθλήματα σε όλη την Ευρώπη. Αν κοιτάξει κανείς τους απόλυτους αριθμούς για τους 20 συλλόγους, η κύρια διαφορά μεταξύ της κορυφής της λίστας και του τέλους της, (Ρεάλ Μαδρίτης με Ατλέτικο) στον τομέα των εμπορικών εσόδων είναι 171 εκατ. ευρώ. Αυτή η κατηγορία εσόδων η οποία περιλαμβάνει τις πωλήσεις που κάνουν τα προϊόντα με το σήμα της ομάδας και τις χορηγίες, δείχνει ότι η παγκοσμιοποίηση του αθλήματος και συγκεκριμένα η φήμη της κάθε ομάδας, παίζει τεράστιο ρόλο στην οργάνωση της συνολικής οικονομικής της ευημερίας.</p>
<p> </p>
<p>Οχι ότι μας προξενεί έκπληξη αυτό, αλλά πλέον είναι μία σημαντική παράμετρος που καθορίζει τα μερίδια αγοράς. Οι πιο δημοφιλείς ομάδες είναι εκείνες που έχουν περισσότερα σημεία πώλησης των εμπορευμάτων τους, έτσι που και αυξάνουν τα έσοδά τους, αλλά και επιτυγχάνουν μεγαλύτερο βαθμό διείσδυσης στα νοικοκυριά σε παγκόσμια κλίμακα.</p>
<p> </p>
<p>Ομως, οι πωλήσεις εμπορευμάτων με το σήμα της ομάδας είναι μόνο ένα μέρος του. Το άλλο είναι οι χορηγίες που, στην ουσία, ακολουθεί την ίδια λογική με τις πωλήσεις των εμπορευμάτων, με το σήμα της ομάδας, αυτό που λεγεται merchandising. Οι μεγάλες ομάδες που είναι γνωστές σε όλο τον κόσμο είναι ένα χρυσοφόρο όχημα μάρκετινγκ για τα περιφερειακά εμπορικά σήματα, τα brand names, παντού.</p>
<p>Καθώς οι μεγάλες ομάδες επεκτείνουν την παρουσία τους σε περιοχές του κόσμου όπως η Ασία και η Αφρική, δεν βλέπουμε μόνο τα εμπορεύματά τους να ξεπροβάλλουν σε καταστήματα λιανικής πώλησης. Βλέπουμε και περιφερειακές συμφωνίες χορηγίας με τις τοπικές επιχειρήσεις που επδιώκουν να συνδεθούν με ένα μεγάλο και επιτυχημένο εμπορικό σήμα, εκείνο της ομάδας, έτσι ώστε να ταυτιστούν μαζί του πολιτισμικά και συναισθηματικά.</p>
<p> </p>
<p> </p>
<p> </p>
<p>Διαρκώς αυξανόμενο μερίδιο</p>
<p> </p>
<p>Παρατηρώντας την εξέλιξη των πηγών των εσόδων τα τελευταία χρόνια διαπιστώνει κάποιος ότι τα εμπορικά εσοδα των 20 πλουσιότερων συλλόγων, μόλις τον τελευταίο χρόνο, πήραν το πάνω χέρι. Αυτό το γεγονός δείχνει τον διαρκώς αυξανόμενο παγκοσμιοποιημένο χαρακτήρα του σύγχρονου ποδοσφαίρου. Την τελευταία δεκαετία τα εμπορικά έσοδα έχουν αυξήσει τη συνεισφορά στο σύνολο των εσόδων κατά 10,9 %, ενώ οι εισπράξεις από τα εισιτήρια μειώθηκαν κατά 4.3%, ενώ από τα τηλεοπτικά δικαιώματα, αυξήθηκαν μόνο κατά 2.2%. Αυτή η αλλαγή στα οικονομικά δείχνει επίσης μία πιθανή ανάγκη αναπροσαρμογής της οργανωτικής στρατηγικής των μεγάλων ομάδων.</p>
<p> </p>
<p>Σε γενικΕς γραμμές, ο τομέας των εμπορικων εσόδων αντιπροσωπεύει τον καλύτερο φορέα εισροής χρήματος στα ταμεία των ομάδων. Αυτό δείχνει πως, παρά την παγκοσμιοποίηση της εικόνας των ομάδων, η αγορά δεν έχει ακόμη αναπτυχθεί αρκετά και προσφέρει άπειρες δυνατότητες, πράγμα που εξηγεί αυτόν τον πυρετό των καλοκαιρινών περιοδειών των ομάδων στις ΗΠΑ και αλλού. Ενα ακόμη ενδιαφέρον στοιχείο δείχνει πως όσο μεγαλώνει η απήχηση του εμπορικού σήματος των ομάδων, τόσο περισσότερο ανεβαίνει και η αξία της φανέλας της ομάδας. Στην άνοδο της αξίας της φανέλας των ομάδων, οφείλεται και σε μεγάλο μέρος η άνοδος των εσόδων από τις χορηγίες. Για παράδειγμα η διαφήμιση της Chevrolet στη φανέλα της Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ και η συμφωνία της ρεκόρ με την Αdidas, όπως και της Αρσεναλ με την Puma συμβαδίζουν με τη διαπίστωση για τα οφέλη της αυξανόμενης δημοφιλίας των ομάδων.</p>
<p> </p>
<p> </p>
<p> </p>
<p>Πηγές εσόδων και εξάρτηση</p>
<p> </p>
<p> </p>
<p> </p>
<p>Η αστάθεια στην αγωνιστική συμπεριφορά των ομάδων μπορεί να επηρεάσει τα έσοδά τους από κάποια πηγή και γι’ αυτό, είναι καλό να μην εξαρτώνται από μία πηγή, αποκλειστικά. Αυτό διασφαλίζει και σε μεγάλο βαθμό την οικονομική τους σταθερότητα. Για παράδειγμα στην Ισπανία, στα τηλεοπτικά δικαιώματα οι δύο μεγάλοι Ρεάλ και Μπάρτσα μοιράζονταν το 47% των συνολικών εσόδων της σεζόν 2012-13, ενώ στην Πρέμιερ Λιγκ, οι δύο κορυφαίοι σύλλογοι αντιπροσώπευαν μόνο το 12%. Αν ίσχυαν οι νέες ρυθμίσεις για τα τηλεοπτικά δικαιώματα που συμφωνήθηκαν πρόσφατα, την περίοδο 2012/13 οι δύο μεγάλοι θα είχαν μία μείωση της τάξης του 65.7%. Βέβαια, οι δύο μεγάλοι της Ισπανίας έχουν εκμεταλλευθεί τις δυνατότητες που τους προσφέρει η παγκοσμιοποίηση και έχουν φροντίσει την ανάπτυξη του τομέα των εμπορικών τους εσόδων και την επέκτασή τους σε νέες αγορές.</p>
<p>Πηγή: SportDay</p>

Σχετικά άρθρα