Τι κάνουμε όταν το παιδί δεν θέλει να μιλήσει;

<div> </div>
<div><span style="font-size: small;"> </span></div>
<div>
<div>
<div>
<p><span style="font-size: small;">Ο όρος «εκλεκτική» ή «επιλεκτική» αλαλία αναφέρεται σε απουσία λόγου που παρουσιάζει το παιδί σε επιλεγμένα περιβάλλοντα και καταστάσεις, ενώ κανονικά δεν παρουσιάζει καμία…</span></p>
<p><span style="font-size: small;"> </span></p>
</div>
<div>
<div><span style="font-size: small;">ΕΚΛΕΚΤΙΚΗ ΑΛΑΛΙΑ: ΤΙ ΕΙΝΑΙ – ΠΩΣ ΤΗΝ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΖΟΥΜΕ</span></div>
<div>
<p><span style="font-size: small;">Ο όρος «εκλεκτική» ή «επιλεκτική» αλαλία αναφέρεται σε απουσία λόγου που παρουσιάζει το παιδί σε επιλεγμένα περιβάλλοντα και καταστάσεις, ενώ κανονικά δεν παρουσιάζει καμία γλωσσική διαταραχή.</span></p>
<div><span style="font-size: small;">Παρατηρείται σε περίπου 7 στα χίλια παιδιά σχολικής και προσχολικής ηλικίας. Συχνά το παιδί την εκδηλώνει μόνο στο περιβάλλον του σχολείου, όπου είτε δεν μιλά καθόλου, είτε δεν μιλά σε ορισμένα μόνο πρόσωπα, είτε μιλά χαμηλόφωνα και όταν ορισμένα πρόσωπα δεν είναι κοντά για να τον ακούσουν. Όταν η κατάσταση αυτή επιμένει για περισσότερο από ένα μήνα και παρεμβαίνει στη διαδικασία εκπαίδευσης του παιδιού, είναι ιδιαίτερα αγχωτική για τους γονείς και μία απλή αντιμετώπιση του τύπου «θα του περάσει» συχνά δεν αρκεί. Επιβάλλεται εκτίμηση από τον παιδίατρο-αναπτυξιολόγο του αναπτυξιακού επιπέδου και της ικανότητας κοινωνικής αλληλεπίδρασης του παιδιού και λεπτομερές ψυχοκοινωνικό ιστορικό από τους γονείς και τους δασκάλους του παιδιού. Έτσι θα μπορέσει να διευκρινιστεί εάν υποκρύπτεται κάποιο αναπτυξιακό έλλειμμα ή οποιαδήποτε άλλη διαταραχή κοινωνικής αλληλεπίδρασης ή αγχώδης διαταραχή. Σε συνεργασία με ψυχολόγο και λογοπαιδικό, δίνονται οδηγίες παρέμβασης σε γονείς και εκπαιδευτικούς. Δεν υπάρχουν δεδομένα για αποτελεσματική φαρμακευτική παρέμβαση στην εκλεκτική αλαλία.</span></div>
<div><span style="font-size: small;"> </span></div>
<div><span style="font-size: small;">Καθοριστικός παράγοντας στην απάλειψη της αλαλίας είναι δημιουργικότητα και η πρωτοβουλία των γονέων.</span></div>
<div>
<p><span style="font-size: small;">Ο γονιός είναι απαραίτητο να δώσει στο παιδί την αίσθηση ότι γίνεται αποδεκτό: (Οι γονείς μπορούν, όπου αναφέρεται στους κανόνες «σιωπηλό παιδί», να  αντικαταστήσουν τη φράση με το όνομά του δικού τους παιδιού. Μπορούν ακόμη να εφαρμόζουν κάθε μέρα μόνο έναν κανόνα αρχίζοντας από τον πρώτο και όταν φτάσουν στον τελευταίο να αρχίσουν πάλι από την αρχή)</span></p>
<p><span style="font-size: small;">1.  Αποδέχομαι το σιωπηλό παιδί και τη φοβία του.</span></p>
<p><span style="font-size: small;">2.  Το σιωπηλό παιδί αποτελεί κομμάτι αυτού του κόσμου, ακριβώς όπως κι εγώ.</span></p>
<p><span style="font-size: small;">3.  Το σιωπηλό παιδί εκτιμά την ελευθερία του ακριβώς, όπως κι εγώ.</span></p>
<p><span style="font-size: small;">4.  Θέλω να είμαι ένα σημαντικό πρόσωπο για το σιωπηλό παιδί.</span></p>
<p><span style="font-size: small;">5.  Καλλιεργώ συνεχώς τη σχέση μου με το σιωπηλό παιδί.</span></p>
<p><span style="font-size: small;">6.  Το σιωπηλό παιδί εκτιμά μια καλή ατμόσφαιρα, ακριβώς όπως κι εγώ.</span></p>
<p><span style="font-size: small;">7.  Μόνο το σιωπηλό παιδί μπορεί να αποφασίσει πότε θέλει να μιλήσει.</span></p>
<p><span style="font-size: small;">8.  Το σιωπηλό παιδί είναι και αυτό το ίδιο μοναδικό, όπως κάθε άλλο παιδί.</span></p>
<p><span style="font-size: small;">9.  Λαμβάνω σοβαρά υπόψη τις ανάγκες του σιωπηλού παιδιού.</span></p>
<p><span style="font-size: small;">10. Γνωρίζω ότι το σιωπηλό παιδί χρειάζεται στήριγμα και ασφάλεια.</span></p>
<p><span style="font-size: small;">11. Η σιωπή του παιδιού είναι μια αξιοπρόσεχτη ικανότητα.</span></p>
<p><span style="font-size: small;">12. Μπορώ να κρατήσω απόσταση από τα προβλήματα που μου δημιουργεί το</span></p>
<p><span style="font-size: small;">σιωπηλό παιδί.</span></p>
<ul>
<li><span style="font-size: small;">Ένας καλός τρόπος εξαναγκασμού σε ομιλία είναι η λανθασμένη ονομασία των πραγμάτων από τους γονείς. Έτσι δίνεται η δυνατότητα στο παιδί να διορθώσει τους γονείς. (ο ήλιος πάλι λάμπει πράσινος-κίτρινος). </span></li>
<li><span style="font-size: small;">Οι γονείς μπορούν επίσης ζωγραφίζοντας, να ξυπνήσουν στο παιδί τη χαρά της επικοινωνίας. </span></li>
<li><span style="font-size: small;">Στο τραγούδι ή στο παίξιμο διαφόρων ρόλων ανάμεσα στους φίλους ή στα αδέρφια, πρέπει το παιδί με την αλαλία να παίρνει και αυτό μέρος, να μην αφήνεται εκτός. </span></li>
<li><span style="font-size: small;">Στο σχολείο, γίνεται σταδιακή απευαισθητοποίηση, με έκθεση του παιδιού αρχικά σε μικρές ομάδες παιδιών, όπου ασχολείται με ευχάριστες για αυτό δραστηριότητες.</span></li>
<li><span style="font-size: small;">Αρχικά  η δασκάλα μπορεί να απαιτεί από το παιδί να της δείχνει όσα του ονομάζει ή να χρησιμοποιεί νεύματα, αργότερα να το δείχνει με τα χειλάκια χωρίς να το λέει, μετά να το ψιθυρίζει πολύ κοντά της, μετά να το λέει λίγο πιο δυνατά και στο τέλος να σηκώνει το χέρι για να μιλήσει</span></li>
<li><span style="font-size: small;">Σε κάποια παιδιά έχει αποτέλεσμα να μην τα κοιτάς μέσα στα μάτια όταν τα ρωτάς, όπως το να κοιτάς το αντικείμενο της συζήτησης ή έξω από το παράθυρο, σίγουρα πάντως δεν βοηθά κανένα παιδί να συζητάτε για τη δυσκολία του με τρίτους, μπροστά του ή να του λέτε, “ γιατί δεν το λες, αφού το ξέρεις” ή “αχ πότε θα μιλήσεις” ή “μπράβο τι φοβερός που είσαι που το είπες”. Έτσι το μόνο που κάνετε είναι nα ενισχύετε το άγχος του</span></li>
<li><span style="font-size: small;">Δώστε οι ίδιοι το παράδειγμα, πάρτε τον μαζί σας για ψώνια για μια βόλτα στη γειτονιά και γίνετε ομιλητικοί με όσους συναναστρέφεστε, καλέστε κόσμο στο σπίτι, τραγουδήστε μαζί του, γίνετε πιο κοινωνικοί.</span></li>
</ul>
<div><span style="font-size: small;"> </span></div>
</div>
<div><span style="font-size: small;">Αναπτυξιολόγος Παιδίατρος Γκόλτσιου Κωνσταντίνα<br /></span></div>
<div><span style="font-size: small;"> </span></div>
<div><span style="font-size: small;">Πηγή: www.gkoltsiou.gr</span></div>
</div>
</div>
</div>
</div>

Σχετικά άρθρα