DepositPhotos

Έχεις πρωινούς πονοκεφάλους; Μάθε ποιες είναι οι αιτίες που τους προκαλούν και πως να τους αντιμετωπίσεις!

Ο πονοκέφαλος υπό οποιεσδήποτε συνθήκες, οποιαδήποτε στιγμή της ημέρας μπορεί να είναι ενοχλητικός. Αλλά το να ξυπνάς με αυτόν σίγουρα δεν είναι και η καλύτερη περίπτωση. Εάν οι πρωινοί πονοκέφαλοι είναι καθημερινότητα για σένα, σίγουρα θα αναρωτιέσαι τι συμβαίνει και τι μπορείς να κάνεις για να τους αντιμετωπίσεις το συντομότερο δυνατόν.

Υπάρχουν αρκετά διαφορετικά πράγματα που μπορούν να προκαλέσουν πρωινούς πονοκεφάλους, που κυμαίνονται από το τρίξιμο των δοντιών το βράδυ μέχρι την ύπαρξη αλλεργιών. Η ανακούφιση και η τελική αντιμετώπισή τους θα είναι δυνατά αφού καταφέρεις να εντοπίσεις τι κρύβεται πίσω από τους πονοκεφάλους σου.

Τύποι πρωινών πονοκεφάλων

Ενώ οι πονοκέφαλοι έχουν ένα κοινό στοιχείο τον πόνο, η ένταση αυτού διαφέρει. Προσπαθώντας να κατηγοριοποιήσουμε τα είδη των πρωινών πονοκεφάλων, εντοπίζουμε τους παρακάτω ως συνηθισμένους τύπους σύμφωνα με τους ειδικούς:

Πονοκέφαλος έντασης: Πρόκειται για τον πιο συνηθισμένο τύπο και συνήθως ο πόνος του ομοιάζει με μια ταινία που σφίγγει το κεφάλι σου. Συνήθως προκαλούνται από την ένταση των μυών στο κεφάλι, το τριχωτό της κεφαλής ή το λαιμό.
Πονοκέφαλος κόλπων: Ένας πονοκέφαλος από κόλπους συνήθως μοιάζει με πόνο πίσω από τα φρύδια σας. Συνήθως προκαλούνται από φλεγμονή ή μόλυνση στα ιγμόρεια σου.
Ημικρανία: Οι ημικρανίες είναι έντονοι πονοκέφαλοι πιο σοβαρής μορφής που συνήθως επηρεάζουν τη μία πλευρά του κεφαλιού σου. Μπορούν να προκαλέσουν συμπτώματα, όπως πόνο, ναυτία και αλλαγές στην όραση.
Ομαδική κεφαλαλγία: Ένας αθροιστικός πονοκέφαλος οδηγεί σε πόνο μέσα και γύρω από το ένα μάτι ή την μία πλευρά του κεφαλιού. Τείνει να συμβαίνει σε συγκεκριμένες περιόδους και μπορεί να διαρκέσει από εβδομάδες έως μήνες.

Αιτίες πρωινών πονοκεφάλων

Εάν οι πρωινοί πονοκέφαλοι είναι συνηθισμένοι για σένα, το καλύτερο θα ήταν να επισκεφτείς έναν γιατρό για να σε κατατοπίσει ακριβώς. Επίσης, θα σε βοηθήσει να καταλάβεις τι μπορεί να συμβαίνει και να αποκλείσεις πιο σοβαρά (αλλά πολύ λιγότερο πιθανά) ζητήματα, όπως έναν όγκο στον εγκέφαλο.

Απώλεια ύπνου και αϋπνία

Η αϋπνία χρόνια ή προσωρινή δημιουργεί ένταση και στρες ειδικά αν προσπαθείς να κοιμηθείς για ώρες και δεν τα καταφέρνεις. Μπορεί αυτή η ένταση να ευθύνεται για αυτούς τους πρωινούς πονοκεφάλους.

Ένας καλός τρόπος για να διαπιστώσεις εάν οι πρωινοί πονοκέφαλοι συνδέονται με την αϋπνία είναι απλώς να παρατηρήσεις τι συμβαίνει στη ζωή σου όταν ξυπνάς με πονοκέφαλο. Το επόμενο βήμα είναι να καταλάβεις τι προκαλεί την δυσκολία στον ύπνο σου. Ίσως το άγχος εξαιτίας μίας κατάσταση ή η ενασχόληση με το κινητό μέχρι να κοιμηθείς.

Και ενώ η καθιέρωση μιας πιο υγιεινής ρουτίνας πριν τον ύπνο μπορεί να σε βοηθήσει να κλείσεις πιο εύκολα τα μάτια σου και, στη συνέχεια, να καταπραΰνει τους πρωινούς πονοκεφάλους, η αϋπνία δεν είναι πάντα η παρενέργεια ενός άλλου προβλήματος ή πάθησης. Έτσι, εάν πιστεύεις ότι έχεις πρόβλημα με την αϋπνία, είναι σημαντικό να αναζητήσεις έναν επαγγελματία υγείας και να την αντιμετωπίσεις. Διαφορετικά, μπορεί να επιδεινωθεί με την πάροδο του χρόνου.

Τούτου λεχθέντος, αξίζει να σημειωθεί ότι ένας σύντομος ύπνος μετά το ξύπνημα από μια ανήσυχη νύχτα μπορεί να σε βοηθήσει να απαλλαγείς από τον πρωινό πονοκέφαλο.

Υπνική άπνοια 

Η υπνική άπνοια είναι μια διαταραχή κατά την οποία η αναπνοή σταματά και ξεκινά κατά τη διάρκεια της νύχτας, προκαλώντας συνήθως κατάρρευση ή απόφραξη των αεραγωγών καθώς κοιμάσαι. Αυτό μπορεί να εμποδίσει τον εγκέφαλό σου να πάρει αρκετό οξυγόνο και οδηγεί σε μια σειρά από συμπτώματα, συμπεριλαμβανομένων των πρωινών πονοκεφάλων.

Εκτός από το ότι δεν λαμβάνει οξυγόνο καθώς ο ανώτερος αεραγωγός έχει φράξει, ο ασθενής δεν απαλλάσσεται από το διοξείδιο του άνθρακα. Όταν, όμως, συσσωρεύεται διοξείδιο του άνθρακα στο σώμα, μπορεί να προκαλέσει τον χαρακτηριστικό πονοκέφαλο με τον οποίο ξυπνούν πολλοί ασθενείς με άπνοια ύπνου.

Οι πρωινοί πονοκέφαλοι που προκαλούνται από άπνοια ύπνου τείνουν να υποχωρούν μετά από περίπου μία ώρα όταν εκπνέετε περισσότερο διοξείδιο του άνθρακα. Ωστόσο, σε μερικούς ανθρώπους, μπορεί να διαρκέσει περισσότερο ή να προκαλέσει ημικρανία. Χαρακτηριστικά των ατόμων με υπνική άπνοια είναι το ροχαλητό και τα αυξημένα επίπεδα βάρους.

Εάν όλα τα προαναφερθέντα σου θυμίζουν κάποια οικεία κατάσταση, η υπνική άπνοια μπορεί να είναι η αιτία των πρωινών πονοκεφάλων σου. Το καλύτερο θα ήταν να κάνεις οπωσδήποτε μια επίσκεψη στον γιατρό σου που μπορεί να καθορίσει καλύτερα τη διάγνωση και τη θεραπεία, η οποία μπορεί να περιλαμβάνει μια σειρά από διαφορετικές επιλογές, όπως απώλεια βάρους, ειδικά επιστόμια που συγκρατούν τη γνάθο και τη γλώσσα σας με έναν συγκεκριμένο τρόπο για να βοηθήσουν την αναπνοή κ.α.

Ροχαλητό

Το ότι ροχαλίζεις δεν σημαίνει απαραίτητα ότι έχεις υπνική άπνοια. Το ροχαλητό από μόνο του μπορεί να είναι ένας άλλος λόγος για τους πρωινούς πονοκεφάλους. Πιθανότατα οφείλεται σε έναν συνδυασμό διαταραχής της αναπνοής και διαταραγμένης ποιότητας ύπνου εξαιτίας του οποίου μπορεί να ξυπνήσεις κατά την διάρκεια της νύχτας.

Διαταραχή του κιρκάδιου ρυθμού

Μια διαταραχή του κιρκάδιου ρυθμού είναι ένα πρόβλημα που συμβαίνει όταν το εσωτερικό ρολόι του σώματός σου -το οποίο καθορίζει τις ώρες ύπνου- δεν συγχρονίζεται με το περιβάλλον σου. Αυτή η γενική διαταραχή του ύπνου μπορεί να οδηγήσει σε πρωινούς πονοκεφάλους.

Εάν εργάζεσαι σε βάρδιες ή έχεις ασυνεπείς ώρες ύπνου, αυτά μπορεί να είναι αιτίες πρωινών πονοκεφάλων σας. Η θεραπεία είναι απλή — αν μπορείς να την καταφέρεις. Προσπάθησε να δημιουργήσεις ένα δομημένο πρόγραμμα ύπνου στο οποίο θα κοιμάσαι και θα ξυπνάς συγκεκριμένες ώρες καθημερινά.

Τρίξιμο δοντιών

Τεχνικά γνωστό ως βρουξισμός ύπνου, το τρίξιμο των δοντιών περιλαμβάνει ασυναίσθητο τρίξιμο ή σφίξιμο των δοντιών και της γνάθου τη νύχτα. Η μηχανική πράξη του τρίξιμο των δοντιών σας μπορεί να προκαλέσει δυσφορία και να κάνει τα νεύρα του εγκεφάλου σου και να δημιουργούν πονοκέφαλο το πρωί και κάποιες φορές και πόνο στο σαγόνι.

Η σωστή θεραπεία για τον βρουξισμό εξαρτάται από την αιτία που τον προκαλεί που μπορεί να είναι απλώς το άγχο. Η λήψη ορισμένων αντικαταθλιπτικών μπορεί επίσης να προκαλέσει τρίξιμο των δοντιών. Συνήθως, οι γιατροί συστήνουν ένα στοματικό προστατευτικό το οποίο μπορείς να προμηθευτείς στο τοπικό φαρμακείο ή να το φτιάξεις προσωπικά στον οδοντίατρο, το οποίο μπορεί τελικά να βοηθήσει στην πρόληψη του πρωινού πονοκεφάλου.

Ημικρανίες

Οι ημικρανίες μπορεί να διαρκέσουν έως και 72 ώρες. Εάν πηγαίνεις για ύπνο με ημικρανία, βεβαιώσου ότι την αντιμετωπίζεις επαρκώς εκ των προτέρων. Αυτό μπορεί να σημαίνει ότι παίρνεις τα συνταγογραφούμενα φάρμακα που σου πρότεινε ο γιατρός ή χρησιμοποιείς κάποιο παυσίπονο που σε βοηθά.

Αλλεργίες

Μια σειρά από αλλεργίες μπορεί να ευθύνεται για τον πονοκέφαλό σου. Αυτό μπορεί εν μέρει να οφείλεται σε απόφραξη των ρινικών διόδων από αλλεργική φλεγμονή. Η σκόνη και το τρίχωμα των κατοικίδιων είναι κοινά αλλεργιογόνα εσωτερικού χώρου που μπορεί να παγιδευτούν σε στρώματα και σεντόνια, τα οποία μπορεί να προκαλέσουν συμπτώματα αλλεργίας τη νύχτα.

Ένας καλός τρόπος για να γνωρίζεις εάν οι πονοκέφαλοι που σε ταλαιπωρούν οφείλονται σε αλλεργίες είναι να λάβεις υπόψη και άλλα συμπτώματα που μπορεί να έχεις. Η λήψη φαρμάκων, σε συνεργασία πάντα με τον γιατρό σου, για την αλλεργία ή η συνειδητή προσπάθεια για την αποφυγή αλλεργιογόνων ή ερεθισμάτων θα βοηθήσει.

Στρες

Το άγχος μπορεί να συσσωρευτεί στο σώμα και αν δεν εξωτερικευθεί μπορεί να σωματοποιηθεί προκαλώντας πονοκέφαλο. Σε πολλούς ανθρώπους το άγχος μαζεύεται στους ώμους, στο άνω μέρος της πλάτης και στον αυχένα. Έπειτα, εξαπλώνεται προς τα πάνω και προκαλεί πονοκεφάλους έντασης.

Για να αντιμετωπίσεις τους πονοκεφάλους που προέρχονται από άγχος πρέπει να περιορίσεις αυτό που σου το δημιουργείς. Επίσης, μπορεί να συνδυάζεται και με άλλα συμπτώματα όπως το τρίξιμο των δοντιών που μπορεί επίσης να συνδέεται με το άγχος. Μπορείς να αντιμετωπίσεις τους πονοκεφάλους έντασης που προκαλούνται από το στρες με παυσίπονα ιβουπροφαίνης, ασπιρίνη και μια δροσερή κομπρέσα στο κεφάλι. Αλλά για να πάψουν να συμβαίνουν συχνά, πρέπει να μειώσεις άμεσα τα επίπεδα άγχους.

Θεραπείες

Εάν έχεις συχνούς ή καθημερινούς πρωινούς πονοκεφάλους, μίλησε με τον γιατρό σου για το τι μπορεί να τους προκαλεί. Καλό θα είναι να κρατάς ένα ημερολόγιο ύπνου για να παρακολουθείς τα συμπτώματα και την ποιότητα του ύπνου σου για να συζητήσετε στοχευμένα και με τον γιατρό και να αναπτύξετε ένα σχέδιο αντιμετώπισης.

Εκτός από την ειδική θεραπεία, μπορείς να υιοθετήσεις συνήθειες που θα σε βοηθήσουν να βελτιώσεις την ποιότητα του ύπνου σου:

  • Διατήρησε ένα σταθερό πρόγραμμα ύπνου: Πήγαινε για ύπνο και ξύπνα την ίδια ώρα κάθε μέρα
  • Ασκήσου τακτικά: Προσπάθησε να ασκείσαι αρκετές ώρες πριν τον ύπνο καθώς και η άσκηση πολύ κοντά στην ώρα του ύπνου μπορεί να φέρει αϋπνία
  • Περιόρισε την καφεΐνη και το αλκοόλ: Ένας απογευματινός καφές ή ένα ποτήρι αλκοόλ λίγο πριν τον ύπνο μπορεί να διαταράξει τον ύπνο σου
  • Προσάρμοσε το περιβάλλον ύπνου: Χρειάζεσαι έναν χώρο σκοτεινό, δροσερό και με λίγο θόρυβο
  • Βρες μια χαλαρωτική ρουτίνα: Το να χαλαρώνεις στο τέλος της ημέρας σηματοδοτεί στο σώμα ότι πλησιάζει η ώρα για ύπνο. Δοκίμασε ένα χαλαρωτικό μπάνιο, διάβασμα ή διαλογισμό

 

[fbcomments]
X

Αγαπητοί αναγνώστες,

Σας ενημερώνουμε ότι το boro.gr προσφέρει καθημερινά (Δευτέρα-Παρασκευή) δωρεάν ψυχολογική υποστήριξη με επαγγελματίες ψυχολόγους.

Κάντε κλίκ εδώ για να συνδεθείτε και να ενημερωθείτε για τις ώρες λειτουργίας.
X