Αρχική / Διατροφή / Food therapy / Τι πρέπει να ξέρεις για τη λουίζα και πώς σε βοηθά να αδυνατίσεις
Τι πρέπει να ξέρεις για τη λουίζα και πώς σε βοηθά να αδυνατίσεις thumbnail

Τι πρέπει να ξέρεις για τη λουίζα και πώς σε βοηθά να αδυνατίσεις

Λουίζα, ένα παρεξηγημένο βότανο

Η λουίζα είναι αρωματικό φυτό με πανέμορφα μικρά άνθη σε λευκό, μοβ ή πράσινο χρώμα και υπέροχο χαρακτηριστικό έντονο άρωμα που θυμίζει λεμόνι. Τα φύλλα της λουίζας αποξεραίνονται και δημιουργούν ένα τσάι βοτάνων, προσφέροντας μια σειρά από προστατευτικά οφέλη, λόγω του υψηλού αντιοξειδωτικού περιεχομένου. Αν και η χρήση της λουίζα έχει συνδεθεί μόνο με το αδυνάτισμα, οι χρήσεις της δεν σταματούν εκεί.

Γράφει η Κυριακή Απέργη, Διαιτολόγος-Διατροφολόγος

Η λουίζα έχει ισχυρή διουρητική δράση, καθώς επίσης και αντιοξειδωτικές, αντιμικροβιακές, αντιπυρετικές, επουλωτικές, αιμοστατικές, στυπτικές, μαλακτικές και χαλαρωτικές και σπασμολυτικές ιδιότητες. Έχει επίσης ιδιότητες θεραπευτικές έναντι του μύκητα Candida albicans. (1)

Μελέτη του 2011 στην «Ευρωπαϊκή Εφημερίδα Εφαρμοσμένης Φυσιολογίας» έδειξε ότι τα ήπια αντιοξειδωτικά συμπληρώματα διατροφής με εκχύλισμα λουίζας, προστατεύουν τα ουδετερόφιλα έναντι των οξειδωτικών βλαβών, μειώνοντας τα σημάδια της μυϊκής βλάβης από χρόνια άσκηση, χωρίς να εμποδίζεται η κυτταρική προσαρμογή στην άσκηση. (2)

Επίσης, μια προκαταρκτική μελέτη το 2011 στην «Εφημερίδα της Εναλλακτικής και Συμπληρωματικής Ιατρικής» εξέτασε την επίδραση της λουίζας στην υγεία των αρθρώσεων. Οι συμμετέχοντες έλαβαν ένα συμπλήρωμα διατροφής με ωμέγα-3 λιπαρά οξέα και λουίζα. Διαπιστώθηκε ότι οι συμμετέχοντες, που έλαβαν το συμπλήρωμα είχαν σημαντική μείωση του συνολικού πόνου και αύξηση της κινητικότητας των αρθρώσεων. (3)

Τέλος, το «Σκανδιναβικό Περιοδικό Ιατρικής και Επιστήμης στον Αθλητισμό» δημοσίευσε μια μελέτη το 2012 που διαπίστωσε ότι το εκχύλισμα λουίζας μειώνει σημαντικά το συνολικό οξειδωτικό στρες στους αθλητές. Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι στο τέλος της μελέτης, όσοι έλαβαν το συμπλήρωμα είχαν ισχυρότερα λευκά αιμοσφαίρια, υποδεικνύοντας ένα υγιέστερο ανοσοποιητικό σύστημα και λιγότερους δείκτες οξειδωτικού στρες, τα οποία θα μπορούσαν να αποδοθούν στις αντιοξειδωτικές ιδιότητες της λουίζας. (4)

Οι ιδιότητες της λoυίζας οφείλονται στις δραστικές ουσίες που περιέχει όπως είναι: η βερνεναλίνη, η βαρβερίνη, γλυκοζίδιο verbascoside και μια παράξενη τανίνη που δεν μοιάζει με τις συνηθισμένες τανίνες και δεν έχει ακόμα ερευνηθεί. Τα κύρια συστατικά που απομονώνονται στο αιθέριο έλαιο της λουίζας είναι τα citral (30-35%), nerol και geraniol. (1,5,6)

Όσον αφορά το αδυνάτισμα, η λουίζα βοηθά κυρίως λόγω της έντονης διουρητικής της δράσης. Προφανώς, η κατανάλωση λουίζας δεν οδηγεί στην απώλεια λίπους ή σε αύξηση του μεταβολισμού σε τέτοιο βαθμό που να προκαλείται απώλεια λίπους. Αντιθέτως, η λουίζα αυξάνει την διούρηση και βοηθά στην αντιμετώπιση τυχόν κατακρατήσεων, που καμιά φορά προκαλούν έντονο πρόβλημα. Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι στο αδυνάτισμα βασική προϋπόθεση για να χάσουμε λίπος και όχι απλά υγρά, είναι να παίρνουμε λιγότερες θερμίδες από ότι κασεταναλώνουμε.

Εκτός από έγχυμα (προσθήκη σε βραστό νερό για 5’) ή αφέψημα (βράσιμο σε νερό για 5’), μόνη της ή σε συνδυασμό με άλλα βότανα, η λουίζα μπορεί να χρησιμοποιηθεί με πολλούς άλλους τρόπους, όπως να προστεθεί το αιθέριο έλαιό της σε κρέμες σώματος, σαν τονωτική λοσιόν για το πρόσωπο, ακόμα και στην μαγειρική προσδίδοντας γεύση λεμονιού στα ψάρια και σε πιάτα πουλερικών, λαχανικών, σε μαρινάδες, σάλτσες, μαρμελάδες, πουτίγκες, στο γιαούρτι, σε smoothie, ακόμα και σε ποτά ή κοκτέιλ.

Όπως κάθε βότανο, η λουίζα θα πρέπει να καταναλώνεται με σύνεση. Αν και δεν έχει παρενέργειες καλό θα ήταν να αποφεύγεται η κατανάλωση της από άτομα με υπόταση λόγω της έντονης διουρητικής της δράσης, καθώς και από γυναίκες σε περίοδο εγκυμοσύνης και θηλασμού.

Βιβλιογραφία:

  1. A Carnat, AP Carnat, D Fraisse, JL Lamaison – Fitoterapia, The aromatic and polyphenolic composition of lemon verbena tea 1999 – Elsevier
  2. Funes L1, Carrera-Quintanar L, Cerdán-Calero M, Ferrer MD, Drobnic F, Pons A, Roche E, Micol V. Effect of lemon verbena supplementation on muscular damage markers, proinflammatory cytokines release and neutrophils’ oxidative stress in chronic exercise. Eur J Appl Physiol. 2011 Apr;111(4):695-705. doi: 10.1007/s00421-010-1684-3. Epub 2010 Oct 22.
  3. Caturla N1, Funes L, Pérez-Fons L, Micol V. A randomized, double-blinded, placebo-controlled study of the effect of a combination of lemon verbena extract and fish oil omega-3 fatty acid on joint management. J Altern Complement Med. 2011 Nov;17(11):1051-63. doi: 10.1089/acm.2010.0410.
  4. Carrera-Quintanar L1, Funes L, Viudes E, Tur J, Micol V, Roche E, Pons A.Antioxidant effect of lemon verbena extracts in lymphocytes of university students performing aerobic training program. Scand J Med Sci Sports. 2012 Aug;22(4):454-61. doi: 10.1111/j.1600-0838.2010.01244.x. Epub 2010 Nov 18.
  5. M Deepak, SS Handa – Phytotherapy Research, Antiinflammatory activity and chemical composition of extracts of Verbena officinalis 2000 – Wiley Online Library
  6. Miraj, S. and Kiani, S. (2016) Study of pharmacological effect of Verbena officinalis Linn: A review. Der Pharmacia Lettre, 8 (9). pp. 321-325.

Κυριακή Απέργη

Διαιτολόγος- Διατροφολόγος

MSc Σακχαρώδης Διαβητης και Παχυσαρκία Ιατρική Αθηνών

Ανδρέα Παπανδρέου 13-17

Μελίσσια, ΤΚ 15127, 6987121394

fb: Κυριακή Απέργη-Διαιτολόγος Διατροφολόγος

Comments

X

Αγαπητοί αναγνώστες,

Σας ενημερώνουμε ότι το boro.gr προσφέρει καθημερινά (Δευτέρα-Παρασκευή) δωρεάν ψυχολογική υποστήριξη με επαγγελματίες ψυχολόγους.

Κάντε κλίκ εδώ για να συνδεθείτε και να ενημερωθείτε για τις ώρες λειτουργίας.
X