Χάρρυ Κλυνν: Μοίρασε απλόχερα το γέλιο κι ας μην έπαιξε ποτέ του ως παιδί- Η τυχαία ¨συνάντηση¨ με την τέχνη, η καριέρα στην Αμερική και ο θάνατος του γιου του

Το πρωί της Δευτέρας ¨έφυγε¨ ο Χάρρυ Κλυνν, ένας καλλιτέχνης που αν μη τι άλλο μοίρασε απλόχερα γέλιο στον κόσμο. Στο σπίτι του στην Καλαμαριά άφησε την τελευταία του πνοή, σε ηλικία 78 ετών. Έπασχε πολλά χρόνια από αναπνευστικά και κινητικά προβλήματα αλλά η υγεία του επιδεινώθηκε ιδιαίτερα ύστερα από τον θάνατο του γιου του το καλοκαίρι του 2016.

Δεν έχει διευκρινισθεί ακόμη αν η κηδεία θα είναι πολιτική ή θρησκευτική ωστόσο όπως έγινε γνωστό θα γίνει την Πέμπτη στην Καλαμαριά Θεσσαλονίκης.

Ο Χάρρυ Κλυνν έμεινε στη συνείδηση του κόσμου ως ένας σατιρικός καλλιτέχνης και είναι γνωστός στο ευρύ κοινό ως “Τραμπάκουλας” από τον ρόλο που υποδυόταν στα τηλεοπτικά σατυρικά σκετς και τις τηλεταινίες. Η ζωή του παρουσιάζει ενδιαφέρον τόσο λόγω της πολύπλευρης καλλιτεχνικής του πορείας όσο και λόγω των δυσκολιών που αντιμετώπισε από μικρό παιδί.

Στο μεροκάματο από 5 χρονών

Ο Χάρρυ Κλυνν γεννήθηκε ως Βασίλης Τριανταφυλλίδης στην Καλαμαριά Θεσσαλονίκης, στις 7 Μαΐου 1940. Καταγόταν από οικογένεια Ποντίων προσφύγων και ήταν παιδί του Νίκου και της Κυριακής Τριανταφυλλίδη. Η οικονομική κατάσταση της οικογένειάς του τον έβγαλε στο μεροκάματο από την τρυφερή ηλικία των 5 ετών. Παρά τις δυσκολίες παράλληλα φοίτησε στο Δημοτικό Σχολείο. Συνέχισε τις σπουδές του στο Γυμνάσιο Καλαμαριάς και αργότερα στο Πέμπτο Γυμνάσιο Αρρένων Θεσσαλονίκης.

Ο ίδιος με συγκινητικό τρόπο είχε περιγράψει εκείνα τα δύσκολα χρόνια: «Δουλεύω απ’ τα πέντε μου χρόνια… Έφτασα σ’ αυτή την ηλικία κι ακόμα δεν έχω παίξει… Eλπίζω, όμως, στα παιδιά μου, στα παιδιά όλου του κόσμου. Από μικρός ήλπιζα κι έτσι μεγάλωσα… Eλπίζοντας».

Οι δυσκολίες δεν τον εμπόδισαν να είναι πρώτος σε όλα, αλλά ταυτόχρονα να είναι το πειραχτήρι της γειτονιάς και του σχολείου. Όπως είχε εξομολογηθεί ο ίδιος όλοι τον αγαπούσαν παρά τα πειράγματα γιατί τους έκανε να γελάνε.

Η τυχαία ¨συνάντηση¨ με τον καλλιτεχνικό κόσμο

Η είσοδος του Βασίλη Τριανταφυλλίδη στον καλλιτεχνικό κόσμο έγινε κάπως… τυχαία. Η συμμετοχή του ύστερα από παρότρυνση των φίλων του σε μία βραδιά ταλέντων που είχε οργανώσει ο Γιώργος Οικονομίδης δεν του χάρισε απλά το πρώτο βραβείο. Μεγαλύτερη νίκη ήταν ότι τον ανακάλυψε ο Γιώργος Οικονομίδης, ο οποίος του πρότεινε να τον ακολουθήσει στην Αθήνα.

Από την παράσταση “ΑΙΣΧΟΣ” της ΔΙΑΓΩΝΙΟΥ 1976

Η δημοσίευση κοινοποιήθηκε από το χρήστη Harry Klynn (@harryklynn) στις

Ο Χάρρυ Κλυνν πήρε την απόφαση να ακολουθήσει τον Οικονομίδη ο οποίος υπήρξε για τρία χρόνια όχι μόνο δάσκαλος αλλά και οδηγός του. Στην Αθήνα παρακολούθησε και τη δραματική σχολή του Π. Κατσέλη.
Παράλληλα με τις σπουδές του αρχίζουν οι πρώτες εμφανίσεις σε κοσμικά κέντρα όπως το «Kάστρο», ο «Bράχος», το «Tροκαντερό», το «Άλσος», και το «Γκρην Παρκ». Στη συνέχεια άρχισε να δουλεύει σε διάφορες ταβέρνες, αναψυκτήρια και καμπαρέ, που ανθούσαν εκείνη την εποχή. Για τρία χρόνια υπήρξε νουμερίστας και παρουσιαστής προγράμματος. Άρχισε να γίνεται πιο γνωστός ύστερα από τη συμμετοχή του σε δύο ταινίες της δεκαετίας του ’60 τις «Γάμος αλά Ελληνικά» και «Τα 201 Καναρίνια». Επίσης τότε ήταν που έκανε και τις πρώτες του θεατρικές εμφανίσεις.

 

 

Η καριέρα του στην Αμερική

Αφού το όνομά του άρχισε να ακούγεται τού έγινε πρόταση να ταξιδέψει στο Μοντρεάλ για μερικές εμφανίσεις. Έτσι κι έγινε. Το 1964 ξεκίνησαν οι εμφανίσεις που κράτησαν 10 ολόκληρα χρόνια.

Περιγράφοντας την περιπλάνησή τους στις ΗΠΑ είχε παραδεχτεί: «Στην Αμερική μπορώ να πω ότι διαμόρφωσα τον προσωπικό καλλιτεχνικό μου χαρακτήρα. Δούλευα όπου έβρισκα δουλειά. Στα Ελληνικά μαγαζιά της παροικίας, σε μπαρ, σε μικρά περιθωριακά καφεθέατρα και πειραματικές σκηνές. Παράλληλα έγραφα, έγραφα ακατάπαυστα… Στη Nέα Yόρκη ήμουν πολύ πιο γνωστός ως συγγραφέας παρά ως ηθοποιός ή διασκεδαστής.»

 

Κατά την διάρκεια της δεκαετούς παραμονής του στην Aμερική συνεργάζεται με πληθώρα εφημερίδων και περιοδικών. Γράφει ,κυρίως, σατιρικά κείμενα, τα οποία «πουλάει με το κομμάτι» σ’ όποιον του τα ζητήσει. Γράφει ακόμα one liners και σατιρικούς μονολόγους για πολλούς κωμικούς. Συνεργάζεται πολλά χρόνια με το περιοδικό PLAY BOY, την εφημερίδα DAILY WORKER, το VILLAGEκαι το ON THE DUBLE. Kυρίως, όμως συνεργάζεται με πολλά περιοδικά του περιθωρίου που την εποχή εκείνη ανθούν στο Σικάγο, και τη Nέα Yόρκη.

Όπως είχε γράψει ο κριτικός Κώστας Γεωργουσόπουλος:
O Xάρρυ Kλυνν οφείλει πάρα πολλά στη θητεία του στο αμερικανικό υπόγειο καμπαρέ – μιούζικ χολ, που συνήθως στηρίχτηκε στο χιούμορ και στην οργή των κυνηγημένων μειοψηφιών (Eβραίων, μαύρων, Λατίνων, μεσογειακών) της αμερικανικής διανόησης. Το χιούμορ αυτό έχει μέσα στη συνταγή του πολλή απελπισία (το άρωμα της ειρωνείας) πολύ σαρκασμό (και αυτοσαρκασμό-ο αυτοσαρκασμός καθιστά το χιούμορ πειστικό στους άλλους) και μια μεγάλη δόση δαιμονικής τρέλας, ουτοπικής αυθαιρεσίας και αναρχικής ευφορίας. O Xάρρυ Kλυνν αυτήν την σπουδαία συνταγή την πολιτογράφησε Ελληνική.».

 

Στην Αμερική έστησε την οικογένειά του

Στην Αμερική, πέρα από την εμπειρία που κέρδισε ως καλλιτέχνης, γνώρισε και την γυναίκα του Χαρίκλεια. Ένα χρόνο αφότου πάτησε το πόδι του στην Αμερική παντρεύτηκε στο Σικάγο. Εκεί γεννήθηκε ο γιος τους Νικόλας ενώ ο Αποστόλης γεννήθηκε στο Μόντρεαλ. Από τα τρία του παιδιά μόνο η Κορίνα γεννήθηκε στην Αθήνα.

Η επιστροφή στην Ελλάδα

Τον χειμώνα του 1974 επιστρέφει στην Ελλάδα και άρχισε να κάνει τις πρώτες του εμφανίσεις σε μπουάτ της Πλάκας όπως και σε νυχτερινά κέντρα της εποχής. Σύντομα καθιερώθηκε ως το πρώτο όνομα σε αυτούς τους χώρους αφού η φήμη του κυκλοφορούσε από στόμα σε στόμα.

 

Η πρότασή του προς την Columbia να βγάλουν έναν σατιρικό δίσκο μπορεί να μην αγκαλιάστηκε από την πλειοψηφία της εταιρείας ωστόσο αποδείχτηκε επιτυχημένη. Μέσω του δίσκου «Για δέσιμο» που κυκλοφόρησε το 1978 έγινε γνωστός στο ευρύτερο κοινό.

 

Τόσο ο πρώτος όσο και οι περίπου 15 που ακολούθησαν έγιναν σταθμοί της Ελληνικής δισκογραφίας αφού για χρόνια κατακτούσαν τις πρώτες θέσεις στα δισκογραφικά charts. Την ίδια ανταπόκριση έχουν και οι ταινίες του που σπάνε όλα τα ρεκόρ των εισιτηρίων. Το αποκορύφωμα υπήρξαν οι εμφανίσεις του στην τηλεόραση που του χάρισαν τον τίτλο του εμπορικότερου καλλιτέχνη της χιλιετίας σύμφωνα με την AGB. Ο Χάρρυ Κλυνν στην καλλιτεχνική του πορεία συνεργάστηκε με όλα σχεδόν τα μεγάλα ονόματα του Ελληνικού τραγουδιού.

Ο άγνωστος ζωγράφος και ποιητής Χάρρυ Κλυνν

Ο Χάρρυ Κλυνν ήταν το ακριβώς αντίθετο του μονόπλευρου καλλιτέχνη. Δεν ήταν μόνο σατιρικός καλλιτέχνης, ηθοποιός και τραγουδιστής. Αυτό που δεν είναι ευρύτερα γνωστό είναι ότι υπήρξε ζωγράφος και ποιητής. Αποφάσισε να επικοινωνήσει το ζωγραφικό του έργο το 1998 με τη δουλειά του «Κόκκινη Γραμμή» στον «Εικαστικό Κύκλο» ενώ ακολουθούν έξι ατομικές εκθέσεις. Την ίδια περίοδο αρχίζει να εκδίδει τα βιβλία και τις ποιητικές συλλογές του. Μέχρι σήμερα εκτός από τα σατιρικά του κείμενά που απαριθμούν μεγάλο αριθμό σελίδων, έχει γράψει ακόμα πάνω από δέκα ποιητικές συλλογές, μυθιστορήματα, δοκίμια, θεατρικά έργα και πληθώρα επιθεωρήσεων, κινηματογραφικών και τηλεοπτικών σεναρίων. Λίγα, σε σχέση με τον όγκο της δουλειά ς του, από τα έργα του έχουν εκδοθεί μέχρι σήμερα.

 

Το 1980 ηγήθηκε της ποδοσφαιρικής ομάδας της γενέτειράς του, του “Απόλλωνα Καλαμαριάς” (ανέλαβε το 1988 πρόεδρος της ΕΠΑΕ), όπου τήρησε ιδιαίτερα μαχητική στάση συγκρουόμενος με την πολιτεία.
Υπήρξε πολιτικά και κοινωνικά ενεργός, ασχολήθηκε με τα θέματα της ποντιακής ομογένειας, ενώ είχε εκλεγεί δημοτικός σύμβουλος στον Δήμο Καλαμαριάς με τη στήριξη της ΝΔ.

Ο θάνατος του γιου του τον λύγισε

Το 2016 ο Χάρρυ Κλυνν έζησε την τραγικότερη εμπειρία που μπορεί να ζήσει ένας γονιός, τον θάνατο του γιου του. Σε ηλικία μόλις 49 ετών πέθανε ο σκηνοθέτης Νικόλας Τριανταφυλλίδης ύστερα από μάχη που έδωσε με τον καρκίνο.

Πρώτη χρονιά χωρίς το Νίκο…

Η δημοσίευση κοινοποιήθηκε από το χρήστη Harry Klynn (@harryklynn) στις

Ο Χάρρυ Κλυνν βαθιά συγκινημένος είχε δηλώσει τότε για τον ξαφνικό θάνατο του γιου του: «Όχι απλά μας λείπει ο Νίκος, αλλά με τη σκέψη του κοιμόμαστε και ξυπνάμε. Νομίζουμε απλώς πως είναι ψέμα. Παραμύθι. Αισθάνομαι πως θα ανοίξει η πόρτα και θα μπει εκείνος. Ό,τι και να σας πω είναι λίγο. Ούτε κατά διάνοια το σκεφτόμασταν. Εντελώς αναπάντεχο και ξαφνικό γεγονός. Μέσα σε 6 μήνες τον έφαγε… Από τον Σεπτέμβρη μέχρι σήμερα. Δεν πήραμε χαμπάρι ότι θα έφευγε έτσι… Ξαφνικά… Δύσκολα επουλώνονται τέτοιες πληγές. Απλώς, εμείς οι Πόντιοι έχουμε δύναμη ψυχής. Θα αντέξουμε. Θα το ξεπεράσουμε.».

Η ανάρτηση που έκανε η στιχουργός Σάννυ Μπαλτζή, χείρα του Νικόλα Τριανταφυλλίδη, για τον θάνατο του πεθερού της:

Αυτή ήταν η ζωή του Χάρρυ Κλυνν που χάρισε απλόχερα το γέλιο ακόμη κι αν δεν έπαιξε ποτέ του ως παιδί. Ίσως ήταν ο δικός του τρόπος να κερδίσει πίσω την ξεγνοιασιά που του στέρησαν οι δυσκολίες της ζωής και την χαρίσει πάλι με τη σειρά του στον κόσμο.

 

Υ.Γ. Για όσους αναρωτιούνται πώς είχε επιλέξει το ψευδώνυμο του, ο Χάρρυ Κλυνν είχε δηλώσει ότι αντέστρεψε το Dirty Harry που έκανε τότε επιτυχία

Σχετικά άρθρα