<p>ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΛΟΓΟΥ ΚΑΙ ΟΜΙΛΙΑΣ</p>
<p>Η ομιλία αποτελεί το σημαντικότερο ίσως σταθμό στην πορεία της ανάπτυξης. Παρέχει τη δυνατότητα στο άτομο να επικοινωνεί αλλά και να αντιλαμβάνεται τον κόσμο μέσα από συμβολικές παραστάσεις. Η ανάπτυξη της γνωστικής λειτουργίας στηρίζεται στην ανάπτυξη της ομιλίας, του λόγου και της σκέψης.</p>
<p>• Σύμφωνα με παγκόσμια ερευνητικά δεδομένα, οι αναπτυξιακές διαταραχές λόγου εμφανίζονται περίπου στο 10% του γενικού πληθυσμού (Bishop & Leonard, 2000), ενώ σημαντικός αριθμός παιδιών με δυσκολίες στην ανάπτυξη του λόγου στην ηλικία των 5 ετών, παρουσιάζουν μαθησιακές δυσκολίες στην ηλικία 9-11 ετών.</p>
<p>• Η πρόληψη είναι ιδιαίτερα σημαντική στον τομέα της ομιλίας και του λόγου όπως και σε όλους τους τομείς. Τυχόν διαταραχές που εντοπίζονται έγκαιρα μπορούν να αντιμετωπιστούν με μεγαλύτερη επιτυχία.</p>
<p>• Είναι σημαντικό ο κάθε γονιός να γνωρίζει τα βασικά στάδια ανάπτυξης για να μπορεί να καταφεύγει έγκαιρα σε ειδικό όταν κριθεί αναγκαίο.</p>
<p> </p>
<p>Στάδια ανάπτυξης του λόγου</p>
<p>12 μηνών:</p>
<p>• Αντιδρά θετικά στους ήχους</p>
<p>• Αναπτύσσει δυνατότητα για οπτική επαφή</p>
<p>• Αναγνωρίζει τη φωνή της μητέρας του</p>
<p>• Χαμογελά όταν κάποιος του μιλά</p>
<p>• Ανταποκρίνεται στο όνομά του</p>
<p>• Χρησιμοποιεί βασικό λεξιλόγιο (μαμά, μπαμπά, μπάλα κ.α)</p>
<p>12-24 μηνών:</p>
<p>• Διαθέτει λεξιλόγιο με 20-50 λέξεις</p>
<p>• Υπακούει σε απλές εντολές όπως «όχι», «έλα», «φέρε», «δώσε»</p>
<p>• Χρησιμοποιεί μέχρι δύο λέξεις για να σχηματίσει φράσεις</p>
<p>• Χρησιμοποιεί συμβολικά διάφορα παιχνίδια 24-36 μηνών:</p>
<p>• Μπορεί να απαντήσει σε απλές ερωτήσεις</p>
<p>• Επικοινωνεί χρησιμοποιώντας απλές προτάσεις</p>
<p>• Μπορεί να παρακολουθήσει ένα διάλογο</p>
<p>• Παρακολουθεί παραμύθια με ευκολία</p>
<p>• Έχει απορίες και κάνει ερωτήσεις</p>
<p>4 χρονών:</p>
<p>• Απαντά σε όλα τα είδη ερωτήσεων</p>
<p>• Κατανοεί και εκτελεί σύνθετες οδηγίες</p>
<p>• Γίνεται κατανοητό και από ανθρώπους που δεν γνωρίζει</p>
<p>• Εκφράζεται ορθά σε σχέση με τη γραμματική και το συντακτικό πλαίσιο</p>
<p>• Εκφράζει τις σκέψεις και τα συναισθήματά του</p>
<p> </p>
<p>Είναι γεγονός ότι κάθε παιδί είναι διαφορετικό και γι’ αυτό μπορεί να υπάρξει κάποια διακύμανση σχετικά με το χρόνο που κατακτά κάποια δεξιότητα, ωστόσο ο μέσος όρος είναι ενδεικτικός για να βοηθήσει το γονιό να αντιληφθεί έγκαιρα την ύπαρξη τυχόν δυσκολιών και να αποταθεί έγκαιρα για βοήθεια.</p>
<p>Τι μπορούμε να κάνουμε ως γονείς για να διευκολύνουμε την ανάπτυξη του λόγου στο παιδί μας;</p>
<p>• Μιλούμε στο παιδί με ήρεμο τόνο</p>
<p>• Χρησιμοποιούμε διαφορετικούς ρυθμούς ομιλίας</p>
<p>• Δίνουμε επεξηγήσεις στο παιδί μας</p>
<p>• Μιλούμε χρησιμοποιώντας σωστά το λόγο</p>
<p>• Ακούμε προσεχτικά αυτά που έχει να μας πει</p>
<p>• Προσπαθούμε να χρησιμοποιούμε πλούσιο λεξιλόγιο</p>
<p>• Τραγουδούμε και παίζουμε παιχνίδια με βάση το λόγο και την ομιλία</p>
<p>• Διαβάζουμε παραμύθια στο παιδί μας</p>
<p>Εάν παρόλα αυτά κάποιες δυσκολίες παραμένουν, τότε μια επίσκεψη σε κάποιον Ειδικό (Λογοθεραπευτή) μπορεί να φανεί χρήσιμη για να βοηθήσετε το παιδί σας με τον πιο κατάλληλο τρόπο.</p>
<p>Η λογοθεραπευτική αξιολόγηση θα καταδείξει αν υπάρχουν δυσκολίες και θα ακολουθηθεί η κατάλληλη παρέμβαση.</p>