Tο παιδί μου θα ξεκινήσει προνήπιο αλλά με αγχώνει πολύ γιατί δεν έχει μείνει ποτέ μόνο του χωρίς τους γονείς ή τους παππούδες..Τι με συμβουλεύετε να κάνω;

Το γεγονός ότι το παιδί μου θα ξεκινήσει προνήπιο με αγχώνει πολύ γιατί δεν έχει μείνει μόνος του χωρίς τους γονείς η τους παππούδες. Eπίσης αντιδρά πολύ έντονα όταν του λέω ότι θα πάει σχολείο το Σεπτέμβρη. Τι να κάνω;

Γράφει η Ψυχολόγος- Ψυχοθεραπεύτρια Αλεξάνδρα Παυλέτση – Στεφανή

Η έναρξη του σχολείου είναι ένα σημαντικό γεγονός για τα παιδιά και μια θετική εμπειρία μπορεί να δώσει τον τόνο για την υπόλοιπη σχολική τους εμπειρία.

Κάποια παιδιά είναι ενθουσιασμένα που πηγαίνουν στο σχολείο για πρώτη φορά, άλλα αλλά νιώθουν άγχος. Το άγχος της έναρξης του σχολείου είναι ένα σύνηθες φαινόμενο, αλλά δεν υπάρχουν δεδομένα για το πόσα ακριβώς παιδιά αισθάνονται άγχος πριν ξεκινήσουν το σχολείο.

Ως εκ τούτου, είναι κρίσιμο να διαχειριστούμε αποτελεσματικά τα συναισθήματα του άγχους για να διασφαλίσουμε ότι τα παιδιά θα έχουν επιτυχία στο σχολείο και θα νιώθουν συναισθηματική ασφάλεια. Γιατί όμως τα παιδιά μπορεί να αισθάνονται φόβο για την έναρξη του σχολείου;

Φόβος για το άγνωστο

Τα παιδιά μπορεί να αισθάνονται άγχος για την έναρξη του σχολείου λόγω της αβεβαιότητας και της αντιληπτής έλλειψης ελέγχου. Σε μια μελέτη, τα παιδιά είπαν ότι ένιωθαν ντροπαλά ή φοβισμένα όταν ξεκινούσαν το σχολείο επειδή δεν ήταν σίγουροι για τον δάσκαλό τους, τι επρόκειτο να συμβεί και πού θα έβαζαν τα πράγματά τους.

Τα παιδιά ανέφεραν επίσης ότι έκαναν φίλους και συναντούσαν «τρομακτικά μεγάλα παιδιά» ως ανησυχία όταν άρχιζαν το σχολείο. Ωστόσο, κάποια παιδιά ενθουσιάστηκαν με την πιθανότητα να κάνουν νέους φίλους. Αυτό δείχνει ότι αν τα παιδιά αντιλήφθηκαν την εμπειρία ως απειλή και όχι ως ευκαιρία, βίωσαν άγχος.

Προβολή του άγχους των γονέων στα παιδιά

Ενώ το να υπάρχει ανησυχία για τη σχολική εμπειρία του παιδιού από την πλευρά του γονέα προέρχεται από αγάπη, μπορεί να του δείξει ότι υπάρχει μια απειλή. Όταν τα παιδιά δεν έχουν πάει σχολείο πριν βασίζονται στις ιστορίες των γονιών τους για να τα βοηθήσουν να πλαισιώσουν τις προσδοκίες τους. Τα παιδιά έχουν αυξημένο κοινωνικό άγχος όταν οι ιστορίες των γονιών περιλαμβάνουν απειλή για το περιβάλλον ή υποδηλώνουν ότι το παιδί είναι ευάλωτο.

Αντίθετα, όταν οι ιστορίες των γονιών περιλαμβάνουν ενθάρρυνση και υποδηλώνουν ότι το παιδί είναι ικανό και μπορεί να αντεπεξέλθει, τα παιδιά έχουν λιγότερο άγχος και τους δείχνουμε και εμπιστοσύνη ότι μπορούν να διαχειριστούν την νέα κατάσταση και την αλλαγή.

Έτσι τα παιδιά μπορεί να βιώσουν άγχος είτε λόγω υπερβολικής επιβεβαίωσης από τους γονείς τους είτε λόγω υπερπροστατευτικότητας. Ενώ η υπερβολική επιβεβαίωση γίνεται για να ενθαρρύνει τα παιδιά, μπορεί επίσης να τους ενημερώσει ότι υπάρχει μια απειλή. Μπορεί να κάνει τα παιδιά να εξαρτώνται από τους γονείς τους για ασφάλεια όταν είναι αγχωμένα και πιστεύουν ότι δεν μπορούν να τα βγάλουν πέρα ​​μόνα τους.

Το να υπάρχει υπερπροστασία μπορεί να οφείλεται στο άγχος και τις ανασφάλειες των γονιών για το σχολικό σύστημα. Δυστυχώς, ενώ γίνεται με αγάπη, ο υπερβολικός έλεγχος από τους γονείς οδηγεί σε μειωμένες δεξιότητες επίλυσης προβλημάτων και μειωμένη ικανότητα στα παιδιά. Τα παιδιά αρχίζουν να αισθάνονται ανήσυχα, εκτός εάν ο γονέας τους είναι εκεί για να τα προστατεύσει.

Ο χωρισμός από τους γονείς μπορεί επίσης να προκαλέσει άγχος. Το άγχος αποχωρισμού χαρακτηρίζεται από υπερβολικό άγχος σχετικά με τον αποχωρισμό από το σπίτι ή από αυτούς με τους οποίους είναι συνδεδεμένο το παιδί. Το άγχος αποχωρισμού είναι φυσιολογικό στα παιδιά, αλλά μπορεί να επιδεινωθεί από το διαζύγιο, το άγχος ή την ιδιοσυγκρασία του παιδιού.

Τι βοηθά τα παιδιά να αισθάνονται λιγότερο άγχος για την έναρξη του σχολείου;

Υπάρχουν πολλά πράγματα που μπορούν να βοηθήσουν τα παιδιά – και τους γονείς τους – να αισθάνονται λιγότερο άγχος για την έναρξη του σχολείου. Τα σχολεία μπορούν να επικοινωνούν καλά με τους γονείς, ώστε να έχουν γνώση για τις επερχόμενες διαδικασίες. Όταν οι γονείς γνωρίζουν πώς λειτουργούν τα πράγματα έχουν μειωμένο άγχος, επομένως το παιδί τους έχει επίσης λιγότερο άγχος. Τα σχολεία μπορούν να εξηγήσουν πού εγκαταλείπουν τα παιδιά, πόσο καιρό μπορούν να μείνουν οι γονείς και πώς κανονίζουν συναντήσεις με δασκάλους.

Οι γονείς και τα σχολεία μπορούν να παρέχουν στα παιδιά δεξιότητες και πληροφορίες. Αυτό μπορεί να περιλαμβάνει θετικές συμβουλές για το να κάνετε φίλους, πού βρίσκονται τα πράγματα (όπως η τουαλέτα) και πώς να αποκτήσετε πρόσβαση στην υποστήριξη. Κάποια βεβαιότητα και έλεγχος μπορούν να μετριάσουν τα συναισθήματα του άγχους.

Η συζήτηση στα παιδιά για μελλοντικά γεγονότα και η ακρόαση των ανησυχιών τους μπορεί να μετριάσει το άγχος. Αυτό δεν σημαίνει ότι αναφέρετε πιθανές απειλές, αλλά αντιμετωπίζετε τις ανησυχίες στο μυαλό των παιδιών.

Όταν οι γονείς συνδέουν τις προηγούμενες θετικές εμπειρίες και την έναρξη του σχολείου, τα παιδιά είναι λιγότερο ανήσυχα. Οι γονείς μπορούν να υπενθυμίσουν στα παιδιά την εποχή που κατάφεραν να κολυμπήσουν όταν ήταν νευρικά ή πώς έμαθαν το αλφάβητό τους. Αυτές οι μικρές επιτυχίες μπορούν να αποτελέσουν τη βάση για τη σχολική επιτυχία των παιδιών.

Οι γονείς μπορούν επίσης να παρέχουν στο παιδί τους έλεγχο και βεβαιότητα σχετικά με την έναρξη του σχολείου. Αφήστε τα παιδιά να επιλέξουν την τσάντα και τα χαρτικά τους. Περπατήστε μαζί τους στους χώρους του σχολείου.

Το σχολείο μπορεί να είναι συναρπαστικό και γεμάτο με εξαιρετικές εμπειρίες. Το σχολείο πλαισίου ως δυνητικά θετική εμπειρία και μια εμπειρία που πρέπει να περιμένουμε. Μπορεί να υπάρχει νευρικότητα, αλλά μπορούν να το ξεπεράσουν. Το βασικότερο βέβαια είναι ότι η διαχείριση της οποιασδήποτε δυσκολίας που καλούνται να αντιμετωπίσουν τα παιδιά εξαρτάται από το πόσο ψύχραιμοι είναι οι γονείς. Επομένως, διαχειριστείτε με ψυχραιμία πρώτα τα δικά σας συναισθήματα για να μπορέσετε να παρέχετε συναισθηματική στήριξη στα παιδιά.

Αλεξάνδρα Παυλέτση – Στεφανή

BSc Ψυχολόγος, MSc , CAT Ψυχοθεραπεύτρια

www.alexandrapavletsi.com

 

Σχετικά άρθρα