Αρχική / Διατροφή / Είσαι σπίτι και τρως συνέχεια; Η καταστροφική… λιγούρα! Πώς να την αποφύγεις;

Είσαι σπίτι και τρως συνέχεια; Η καταστροφική… λιγούρα! Πώς να την αποφύγεις;

Άγχος, θλίψη, αβεβαιότητα, αγωνία, θυμός, χαρά, ελπίδα, ευτυχία. Όλα αυτά τα διαφορετικά και ποικίλα συναισθήματα που βιώνουμε καθημερινά, εμπλέκονται με τη διατροφή μας και τη συμπεριφορά μας σε σχέση με το φαγητό.

Οι αντιδράσεις είναι διαφορετικές αλλά σίγουρα χαρακτηριστικές της ιδιοσυγκρασίας κάθε ανθρώπου. Στη σύγχρονη πραγματικότητα του ατόμου στην ανεπτυγμένη κοινωνία, το φαγητό πλέον εξυπηρετεί (λανθασμένα) πολλούς διαφορετικούς σκοπούς, εκτός από αυτόν να μας θρέψει και να μας διατηρήσει στην ζωή.

Αποτελεί παρηγοριά, «καταφύγιο», επιβράβευση, τιμωρία, ενθάρρυνση, όλα αυτά που ο κάθε ένας μας αναζητά και ενδόμυχα επιδιώκει. Η πρόσφατη κοινωνική αναταραχή και το αποτέλεσμά της, έχει προκαλέσει μια σειρά από παρόμοια και διαφορετικά συναισθήματα σε πολλούς από εμάς με παράλληλες διαφορετικές αντιδράσεις, με πιο συχνή την κατανάλωση τροφής.

Η «συναισθηματική υπερφαγία»

Πόσες φορές άραγε στο παρελθόν δεν έχει κάποιος από εσάς βρεθεί σε μια παρόμοια θέση; Να καταναλώνει φαγητό κάτω από την επίδραση ενός συναισθήματος; Αυτό το φαινόμενο στην επιστήμη της διατροφής ονομάζεται «συναισθηματική υπερφαγία». Και είναι αυτό που σε όλη τη διάρκεια της ζωής μας, πολλές φορές, μας προκαλεί αυτή τη μικρή σταδιακή αύξηση κιλών που διαρκώς μεγαλώνει.

Το πώς κάποιος μπορεί να το αντιμετωπίσει είναι σχετικό με το τι προκαλεί αυτή την αντίδραση και το πώς ο κάθε ένας από εμάς είναι «εξοπλισμένος» με τα στοιχεία αυτά που θα του επιτρέψουν να αναπτύξει μηχανισμούς αντίληψης (του ότι τρώει κάτω από την επίδραση ενός συναισθήματος) και αντίστασης (του πώς να φρενάρει ή να σταματήσει αυτή την διαδικασία κατανάλωσης της τροφής).

Απλά βήματα για να αποφύγεις το «αμάρτημα»

Υπάρχουν απλά πράγματα που μπορεί να κάνει κάποιος για να… χτίσει ένα πρόχειρο μηχανισμό αντίδρασης/ άμυνας. Με την έναρξη της επιθυμίας λήψης τροφής, ας πάμε στη κουζίνα να φτιάξουμε ένα τοστ ή να μασουλήσουμε ένα φρούτο, αντί να ανοίξουμε το κουτί με τα πατατάκια που βρίσκεται στο ντουλάπι ή να φάμε τα σοκολατάκια που βρίσκονται στο ψυγείο. Με τον τρόπο αυτό μπορούμε εύκολα να απασχολήσουμε το μυαλό μας και τα χέρια μας και να μην οδηγηθούμε στο «αμάρτημα».

Μια απλή άσκηση – φραγμός, είναι να ασχοληθούμε με την αρχειοθέτηση των εγγράφων που βρίσκονται σε αναμονή ή σε εκκρεμότητα στο γραφείο του σπιτιού μας. Μπορούμε επίσης, να ασχοληθούμε με την τακτοποίηση των αντικειμένων πάνω στο γραφείο μας ή στο συρτάρι μας, ενώ μερικές φορές σωτήριο μπορεί να είναι και η απασχόλησή μας με κάποιο παιχνίδι ή εφαρμογή στο κινητό.

Αν είστε οργανωτικός τύπος και όλα γύρω σας είναι όμορφα τακτοποιημένα και δεν υπάρχει τίποτα να βάλετε στη θέση του, μπορείτε να διαχειριστείτε την κρίση με ένα απλό τρόπο. Γράψτε σε ένα χαρτί όλα αυτά που νιώθετε και αισθάνεστε εκείνη τη στιγμή. Αδειάστε από μέσα σας όλα όσα σας προβληματίζουν και σας προκαλούν αρνητικά συναισθήματα. Η γραφή λειτουργεί σαν βαλβίδα εκτόνωσης και δίνει τον πολύτιμο χρόνο να οργανώσετε τις σκέψεις σας.

Ακόμα όμως και όταν δεν μπορείτε να ξεφύγετε από τη δίνη της συναισθηματικής υπερφαγίας και καταλήγετε στην κατανάλωση φαγητού, μπορείτε μέσα από τις κατάλληλες επιλογές να μειώσετε τη ζημιά και γιατί όχι να ωφεληθείτε κιόλας;! Να με πιο τρόπο:

  • Έχετε πάντα στο ψυγείο σας φρούτα, όπως κεράσια και μπανάνες.
  • Επιλέξτε να καταναλώσετε λαχανικά (καρότο, ψιλοκομμένες πιπεριές, μικρά αγγουράκια, τοματίνια).
  • Μέσα σε ένα μικρό πλαστικό ποτήρι, το οποίο χρησιμοποιούμε σαν μεζούρα, βάλτε ανάλατους ξηρούς καρπούς.

Δώστε στον εαυτό σας χρόνο να ηρεμήσει!

Με αυτό τον τρόπο δίνετε στον εαυτό σας την δυνατότητα να απομακρυνθείτε χρονικά από το γεγονός που σας προκάλεσε το θετικό ή αρνητικό συναίσθημα. Έχετε τον χρόνο να ηρεμήσετε και να βάλετε τα πράγματα σε μια σειρά, να οργανώσετε τη σκέψη σας, να δείτε τα δεδομένα από απόσταση με μια πιο… κρύα ματιά και να βάλετε σε κίνηση (όταν το αίτιο που προκάλεσε αυτό το συναίσθημα είναι αρνητικό) τον μηχανισμό λύσης ή διαχείρισής του.

Αν καταφέρετε να δείτε αποστασιοποιηθέντα και συνολικά τα γεγονότα, τότε ίσως να βρείτε και την άμεση λύση που σίγουρα δεν είναι στο ψυγείο ή στον πάτο της κατσαρόλας. Όσο ασήμαντα και να φαίνονται τα παραπάνω, αυτός ο χρόνος που μεσολαβεί όσο σύντομος και αν είναι, μπορεί να είναι αρκετός ώστε να σας αποτρέψει από το να καταναλώσετε φαγητό ή ακόμα και να πάτε με λιγότερη «ορμή» σε αυτό.

Αν πάλι μετά από αυτό το μικρό χρονικό διάστημα ακόμα νιώθετε την ανάγκη για φαγητό, τότε πιθανότατα πεινάτε και ήρθε η ώρα να φάτε κάτι. Σε κάθε περίπτωση μην νιώθετε ενοχές ή άσχημα για τον λάθος τρόπο αντίδρασής σας!

Ευάγγελος Ζουμπανέας
Διαιτολόγος – Διατροφολόγος
diatrofioe@gmail.com
www.diatrofi.gr
www.keadd.gr
2102718360

Διαβάστε σχετικά άρθρα:

Πώς η online yoga βοηθάει στην αντιμετώπιση του στρες από τον κορωνοϊό; Ό,τι χρειάζεται να γνωρίζεις!

Ξέμεινες από ενέργεια; Οι 9 σούπερ τροφές για τόνωση!

Comments

X

Αγαπητοί αναγνώστες,

Σας ενημερώνουμε ότι το boro.gr προσφέρει καθημερινά (Δευτέρα-Παρασκευή) δωρεάν ψυχολογική υποστήριξη με επαγγελματίες ψυχολόγους.

Κάντε κλίκ εδώ για να συνδεθείτε και να ενημερωθείτε για τις ώρες λειτουργίας.
X