Μύθοι και αλήθειες για τον αυτισμό

Ο αυτισμός αποτελεί μια αναπτυξιακή διαταραχή, η οποία εκδηλώνεται στους 30 πρώτους μήνες της ηλικίας του παιδιού. Η διάγνωση, γίνεται συνήθως, κατά τη διάρκεια των τριών πρώτων χρόνων της ζωής του και εντοπίζεται σε ποσοστό 4/1 σε αγόρια από κορίτσια.

Γράφει η Ιόβη Δημητριάδη, Ειδική Παιδαγωγός – Φιλόλογος

iovi dimitriadi2

Παρ’ όλο που η ακριβής αιτία του αυτισμού, παραμένει άγνωστη, κάποιες έρευνες, υποστηρίζουν ότι παρατηρείται πρόβλημα νευρολογικού περιεχομένου στον εγκέφαλο, που επηρεάζει τη γλώσσα και τις πληροφορίες που μεταφέρουν οι αισθήσεις. Επίσης, υπάρχει πιθανότητα, η συγκεκριμένη διαταραχή να οφείλεται σε γονιδιακές μεταβολικές διαταραχές που παρουσιάζονται σε ορισμένες περιπτώσεις αυτισμού.

Ως προς τα συμπτώματά του, αυτά μπορεί να είναι η κοινωνική απομόνωση και έλλειμμα στις κοινωνικές δεξιότητες, η επαναληπτική και στερεοτυπική συμπεριφορά, έλλειψη φαντασίας και δημιουργικότητας, η νοητική υστέρηση, το έλλειμμα προσοχής.

Μύθοι

Μερικοί από τους μύθους που υποστηρίζονται κατά καιρούς, είναι οι εξής:

1) Η έλλειψη σιδήρου προκαλεί τον αυτισμό

O πιθανός χαμηλός σίδηρος δεν σημαίνει ότι συνδέεται με την εμφάνιση του αυτισμού.

2) Ο αυτισμός αποτελεί μια σπάνια διαταραχή

3) Όλα τα άτομα με αυτισμό παρουσιάζουν τα ίδια συμπτώματα

Δεν έχουν τα ίδια χαρακτηριστικά. Για παράδειγμα, κάποια έχουν βλεμματική επαφή ενώ κάποια άλλα όχι.

4) Ο αυτισμός ξεπερνιέται

Η συγκεκριμένη διαταραχή, δεν εξαλείφεται, όμως με την κατάλληλη εκπαίδευση βελτιώνεται σε σημαντικό βαθμό.

5) Οι διαταραχές αυτιστικού φάσματος (ΔΑΦ), προκαλούνται λόγω της μη σωστής συμπεριφοράς των γονέων.

Η μη κατάλληλη γονεϊκή συμπεριφορά δεν δημιουργεί αυτισμό, αλλά βέβαια δεν συμβάλλει στη βελτίωση του παιδιού.

6) Τα άτομα με αυτισμό αδιαφορούν για τους άλλους

Δεν ισχύει κάτι τέτοιο, απλώς εμφανίζουν αδυναμία έκφρασης των κοινωνικών τους δεξιοτήτων (επικοινωνία, αλληλεπίδραση, κ. α.).

7) Στην περίπτωση που κάποιος έχει κάποια διαταραχή του αυτιστικού φάσματος, δεν μπορεί να εμφανίζει και άλλη διαταραχή

Τα παιδιά με αυτισμό μπορούν κάλλιστα να παρουσιάζουν συνοσηρότητα και με κάποια άλλη διαταραχή όπως ΔΕΠΥ για παράδειγμα.

8) Οι άνθρωποι με αυτισμό δεν μπορούν να μορφωθούν

Με ειδική, εξατομικευμένη εκπαίδευση, μπορούν να βοηθηθούν πολύ.  Εξαρτάται βέβαια τη λειτουργικότητά τους.

 

Ιόβη Δημητριάδη

Ειδική Παιδαγωγός – Φιλόλογος

 Πηγές

  1. Γερμπανά, Ε.(2014). Επικοινωνιακές διαταραχές στα παιδιά. Αθήνα: Πεδίο.
  2. Ζώνιου-Σιδέρη, Α., Ντεροπούλου-Ντέρου Ε. & Βλάχου Α. (2012). Αναπηρία και εκπαιδευτική πολιτική: Κριτική προσέγγιση της ειδικής και ενταξιακής εκπαίδευσης. Αθήνα: Πεδίο.
  3. Sabbagh, M.A., Xu, F., Carlson, S.M., Moses, L.J., & Lee, K. (2006). The development of executive functioning and Theory of Mind. A comparison of Chinese and U.S. Preschoolers. Psychological Science, 17 (1), 74- 81.
  4. Salvador – Carulla, L. & Gasca, V. (2010). Defining disability, functioning, autonomy and dependency in person – centered medicine and intefrated care. International Journal of Intergrated Care, 10, 69 – 72.

Διαβάστε σχετικά άρθρα:

«Ο μικρός αδερφός μου από το φεγγάρι»: ο αυτισμός μέσα από τα μάτια ενός μικρού παιδιού (βίντεο)

Αυτισμός: Πόσο σημαντική είναι η έγκαιρη διάγνωση;

Αυτισμός: Τα πρώιμα σημάδια του και πώς να τα εντοπίσετε

Το ταξίδι της Μαρίας: ένα συγκλονιστικό βίντεο για τον αυτισμό

 

 

 

Σχετικά άρθρα