Ποια είναι τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες στη τηλεκπαίδευση; Συμβουλές προς καθηγητές και γονείς

Τη δύσκολη περίοδο της καραντίνας παιδιά και έφηβοι έρχονται αντιμέτωποι με πολλές προκλήσεις που έχει αλλάξει την καθημερινότητα τους  σε μεγάλο βαθμό.  Σίγουρα το κόστος που αφορά την ψυχική υγεία είναι αξιοσημείωτο. Ωστόσο, σε αυτό προστίθενται και μαθησιακά ΄΄κενά΄΄ τα οποία στη συγκεκριμένη περίπτωση προέρχονται από την απουσία των μαθητών στο σχολικό περιβάλλον.  Τι γίνεται όταν ήδη προϋπάρχουν μαθησιακές δυσκολίες;

 Στο δημοτικό τα παιδιά παρακολουθούν  τα μαθήματα τους με τηλεκπαίδευση. Οι μαθητές καθισμένοι σε έναν υπολογιστή για 3 ώρες παρουσιάζουν δυσκολία να διατηρήσουν την προσοχή τους, να εκφράσουν τις απορίες τους και να ακολουθήσουν τη ροή του μαθήματος. Όσο και να προσπαθούν οι εκπαιδευτικοί κάποια παιδιά θα μείνουν με απορίες που δεν είναι δυνατόν να λυθούν. 

Στο γυμνάσιο επικρατεί η ίδια κατάσταση, αν όχι και χειρότερη, αν αναλογιστούμε τον όγκο μαθημάτων που έχει να διαχειριστεί ο κάθε μαθητής καθώς και τα διαγωνίσματα, τα οποία γίνονται μέσω υπολογιστή σε περιορισμένο χρόνο. 

Οι περισσότεροι γονείς ανησυχούν για τα μαθησιακά κενά που μπορεί να δημιουργηθούν ειδικά όταν οι μαθητές επιστρέψουν στο σχολείο. Από την άλλη πλευρά οι εκπαιδευτικοί καλούνται να καλύψουν την ύλη, πράγμα που δεν αφήνει περιθώρια για την κάλυψη τυχόν κενών. 

Σε αυτό το σημείο πρέπει να τονίσουμε ότι οι μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες, δυσλεξία, Δεπ-Υ, αυτισμό συναντούν ακόμη μεγαλύτερες δυσκολίες. Αρχικά, καλούνται να μένουν συγκεντρωμένοι, να απαντούν γρήγορα στα γραπτά διαγωνίσματα ή ακόμη και σε προφορικές ασκήσεις ή ερωτήσεις, που οι ίδιοι χρειάζονται τον χρόνο τους ώστε να σκεφτούν.  Επίσης, χάνουν την ευκαιρία να εξεταστούν προφορικά λόγω έλλειψης χρόνου, με αποτέλεσμα να μην έχουν την επίδοση που θα ήθελαν και να απογοητεύονται. Μια ακόμη δυσκολία που αντιμετωπίζουν είναι η έλλειψη της ενισχυτικής διδασκαλίας και παρέμβασης των τμημάτων ένταξης καθώς και της παράλληλης στήριξης, αφού ο χρόνος είναι περιορισμένος και φυσικά λείπει το σχολικό πλαίσιο. Η στήριξη όμως τόσο από το τμήμα ένταξης όσο και από την παράλληλη στήριξη, σε όποιες περιπτώσεις υπάρχει, είναι πολύτιμη. 

Μια περίπτωση που αξίζει να αναφερθεί, είναι των μαθητών της Α’ δημοτικού, οι οποίοι έχουν να μάθουν τη γραφή και την ανάγνωση των πρώτων συλλαβών, λέξεων και προτάσεων όπως και τα πρώτα μαθηματικά. Αν σκεφτούμε ότι κάποια πρωτάκια δυσκολεύονται να κατακτήσουν τον μηχανισμό ανάγνωσης και αποκωδικοποίησης, καταλαβαίνουμε καλύτερα το άγχος που νιώθουν τόσο οι γονείς όσο και τα ίδια τα παιδιά. 

Γινόμαστε αρωγοί στην προσπάθεια των παιδιών

  • Ακούμε τις απορίες – ανησυχίες του παιδιού, κατανόουμε.
  • Έχουμε έναν καθαρό και φωτεινό χώρο, χωρίς ερεθίσματα που διασπούν από το μάθημα
  • Βοηθάμε όπου χρειάζεται και μπορούμε 
  • Εξηγούμε με απλό τρόπο, χωρίς πίεση
  • Κόβουμε σε επιμέρους κομμάτια μαθήματα δυσκολίας
  • Κάνουμε συχνές επαναλήψεις, ακόμη κι αν το παιδί  δεν έχει να κάνει ασκήσεις για το σχολείο, μισή ώρα με μια είναι αρκετή για μια επανάληψη σε προηγούμενα μαθήματα
  • Διατηρούμε μια ρουτίνα μελέτης των μαθημάτων
  • Αφήνουμε τα παιδιά να χαλαρώσουν, μακριά από οθόνες, με μια δημιουργική απασχόληση (ζωγραφική) 
  • Ενθαρρύνουμε και  επιβραβεύουμε την κάθε προσπάθεια

Να μην ξεχνάμε ότι το κάθε παιδί είναι μοναδικό, μαθαίνει με τον τρόπο του και όπως αναφέρει ο Bruner τα παιδιά μπορούν σε οποιοδήποτε στάδιο να μάθουν οτιδήποτε αρκεί να του το πούνε στη γλώσσα που καταλαβαίνει.

Μπανδέλη Αθηνά

Ειδική Παιδαγωγός – Ψυχοπαιδαγωγός, MEd Special education

AXION KIDS, Κέντρο Ειδικών Θεραπειών Παιδιού & Εφήβου.

 

Διαβάστε σχετικά άρθρα

Δημιουργική μάθηση. 8 τρόποι για να βοηθήσουν οι γονείς και τα παιδιά να πετύχουν!

Παιδιά με μαθησιακά προβλήματα και ελεύθερος χρόνος. Tips προς τους γονείς όσο ο… εγκλεισμός στο σπίτι συνεχίζεται!

Παιδί και διάβασμα: 5 tips για να διευκολύνετε τη μελέτη του στο σπίτι!

Article Image cover fromhttp://www.depositphotos.com/

 

Σχετικά άρθρα