Πότε-ένα-παιδί-θεωρείται-έτοιμο-να-παρακολουθήσει-την-Α’-Δημοτικού;

Πότε ένα παιδί θεωρείται έτοιμο να παρακολουθήσει την Α’ Δημοτικού;

Γράφει η Αθηνά Μπανδέλη, Ειδική Παιδαγωγός – Ψυχοπαιδαγωγός

Τα μελλοντικά πρωτάκια προετοιμάζονται για το μεγάλο σχολείο. Από νήπια ακόμη μαθαίνουν  και κάνουν καλή προετοιμασία για να μπουν στην Α’ τάξη του Δημοτικού σχολείου.  Ωστόσο, πολλοί γονείς αναρωτιούνται αν το παιδί είναι έτοιμο να παρακολουθήσει την πρώτη τάξη. Μην ξεχνάμε ότι η ομαλή προσαρμογή του κάθε παιδιού είναι σημαντική για την μετέπειτα πορεία και εξέλιξη του ως προσωπικότητα και ως μαθητή.

Η γνωστική και μαθησιακή ετοιμότητα – ωριμότητα δε συνάδει απαραίτητα με την ηλικία ενός παιδιού. Για να πούμε ότι ένα παιδί είναι δυνατόν να παρακολουθήσει την Α’ τάξη του Δημοτικού σχολείου και να ανταπεξέλθει σε όσα έχει να αντιμετωπίσει θα μπορούσαμε να αναφέρουμε κάποιες ερωτήσεις που καλούνται να απαντήσουν οι γονείς, παρατηρώντας τα παιδιά τους: 

  • Κρατά την ισορροπία του;
  • Πετάει/πιάνει την μπάλα;
  • Γνωρίζει να κρατά το ψαλίδι; Κόβει με το ψαλίδι;
  • Πιάνει σωστά το μολύβι;
  • Ξεχωρίζει το δεξί με το αριστερό; 
  • Χρωματίζει σε πλαίσιο (όχι απαραίτητα όλο το πλαίσιο αλλά σε μεγάλο βαθμό);
  • Αναγνωρίζει και αντιγράφει βασικά σχήματα (Τρίγωνο, τετράγωνο, ορθογώνιο, κύκλος). ;
  • Μπορεί να πει τους αριθμούς μέχρι το 10; Τους αναγνωρίζει;
  • Αναγνωρίζει τα γράμματα της ΑΒ;
  • Μπορεί να βάλει στη σειρά πράγματα (π.χ. μολύβια, ξυλάκια) από το μικρό στο μεγαλύτερο; 
  • Μπορεί να διακρίνει ποσότητες (άδειο-γεμάτο) ή μεγέθη;
  • Μπορεί να ξεχωρίζει αντίθετες έννοιες (λεπτός-χοντρός, μικρός- μεγάλος); 
  • Ταξινομεί πράγματα με βάση το χρώμα ή το μέγεθος;
  • Διατηρεί τη βλεμματική του επαφή καλά;
  • Κατανοεί απλές ή και πιο σύνθετες εντολές; Ανταποκρίνεται σε αυτές;
  • Μπορεί να συμμετέχει σε διάλογο;
  • Παίζει με τους συνομήλικούς του; Κάνει συμβολικό παιχνίδι;
  • Ολοκληρώνει μια δραστηριότητα;
  • Η περιγραφική και αφηγηματική ικανότητα όπως και το λεξιλόγιο βρίσκονται σε αντίστοιχο επίπεδο ( κάνει μεγάλες προτάσεις, συνδέει με το και, το μετά. Ο λόγος του έχει ροή. Αναδιηγείται με βάση τα κεντρικά σημεία μιας ιστορίας);
  • Γνωρίζει τα χρώματα, έννοιες του χώρου και του χρόνου (πρωί, βράδυ, χειμώνας, καλοκαίρι);
  • Έχει καλή ακουστική και οπτική μνήμη (να θυμάται απλές πληροφορίες ή 5 στοιχεία);
  • Μπορεί να εξυπηρετηθεί σε δραστηριότητες καθημερινής ζωής (τουαλέτα, φαγητό);

Σε αυτό το σημείο να αξίζει να επισημάνουμε ότι όσες δεξιότητες αναφέρθηκαν πιο πάνω θεωρούνται βασικές δεξιότητες για την είσοδο του παιδιού στο Δημοτικό. Πολλοί γονείς και εκπαιδευτικοί θεωρούν ότι τα παιδιά πρέπει να μάθουν να διαβάζουν απλές λέξεις και προτάσεις ή ακόμη και να τις γράφουν κατά τη νηπιακή ηλικία. Τα παιδιά καλό είναι να γνωρίζουν τα γράμματα ως φωνές, να τα αναγνωρίζουν και να μπορούν να σκεφτούν λέξεις από τα συγκεκριμένα γράμματα (α – αλεπού). Κάτι παραπάνω δεν είναι απαραίτητο αφού την ανάγνωση τη  διδάσκονται στην Α’ Δημοτικού με τον πλέον κατάλληλο τρόπο.

Συνοψίζοντας, όταν ένα παιδί έχει ένα καλό επίπεδο οργάνωσης  με ακουστικά, οπτικά, απτικά ερεθίσματα, ολοκληρώνει τις εργασίες του, έχει καλή ακουστική και οπτική μνήμη, έχει κατακτήσει δεξιότητες προσανατολισμού και κατεύθυνσης στον χώρο και στον χρόνο όπως και σε όλα που προαναφέρθηκαν, είναι σημαντικά πιο έτοιμο από παιδιά που παρουσιάζουν ελλείμματα σε αυτούς τους τομείς.  

Όταν οι γονείς ανησυχούν και παρατηρούν δυσκολίες σε αυτούς τους τομείς καλό είναι να απευθύνονται στα Κ.Ε.Σ.Υ. (Κέντρα Εκπαιδευτικής και Συμβουλευτικής Υποστήριξης) ή σε πιστοποιημένα ιδιωτικά κέντρα με ειδικούς παιδαγωγούς, οι οποίοι μέσα από αξιολόγηση θα εντοπίσουν τυχόν δυσκολίες και θα προτείνουν τον τρόπο αντιμετώπισης.

Το κάθε παιδί μαθαίνει και ωριμάζει μαθησιακά στον δικό του χρόνο χωρίς πίεση και άγχος!!

 

Μπανδέλη Αθηνά Ειδική Παιδαγωγός – Ψυχοπαιδαγωγός, M.Ed Special education

AXION KIDS, Κέντρο Ειδικών Θεραπειών Παιδιού & Εφήβου.

Διαβάστε σχετικά άρθρα

Ποια είναι τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες στη τηλεκπαίδευση; Συμβουλές προς καθηγητές και γονείς

Με ποιους τρόπους το παιχνίδι επιδρά στην ψυχολογία του παιδιού;

Article Image cover fromhttp://www.depositphotos.com/

 

[fbcomments]
X

Αγαπητοί αναγνώστες,

Σας ενημερώνουμε ότι το boro.gr προσφέρει καθημερινά (Δευτέρα-Παρασκευή) δωρεάν ψυχολογική υποστήριξη με επαγγελματίες ψυχολόγους.

Κάντε κλίκ εδώ για να συνδεθείτε και να ενημερωθείτε για τις ώρες λειτουργίας.
X