Το παιδί μου είναι βαρήκοο. Θα πρέπει να μάθουμε τη νοηματική γλώσσα;

Καλησπέρα σας, είμαι 48 ετών και έχω ένα παιδί 7 ετών. Το παιδί μου έχει κώφωση, αλλά φοράει ακουστικό. Πολλές φορές νιώθω πως η συνεννόηση είναι δύσκολη και έτσι θα ήθελα την γνώμη σας σχετικά με την εκμάθηση της νοηματικής γλώσσας, τόσο από εμάς, όσο και για εκείνο. Ευχαριστώ εκ των προτέρων!

Στο ερώτημα σας απάντησε η Ειδική Παιδαγωγός – Ψυχοπαιδαγωγός, Αθηνά Μπανδέλη

Η περίπτωση του επικοινωνιακού πλαισίου και η γλωσσική μάθηση για ένα κωφό ή βαρήκοο παιδί στο οικογενειακό και εκπαιδευτικό περιβάλλον αποτελεί ένα από τα πιο κρίσιμα και καθοριστικά σημεία παρέμβασης.  Συνήθως το επικοινωνιακό πλαίσιο είναι αυτό που προβληματίζει τους περισσότερους γονείς. Η εκπαίδευση του παιδιού θα πρέπει να γίνεται σε συνεργασία με την οικογένεια και να χρησιμοποιούνται εναλλακτικές μορφές επικοινωνίας και γλωσσικής μάθησης ανάλογα με τις ανάγκες του κάθε παιδιού.

Μια μέθοδος που επικοινωνούν πολλά με παιδιά με κώφωση είναι η προφορική μέθοδος. Πρόκειται για μια μορφή επικοινωνίας που συμβαίνει κατά τη διδακτική πράξη. Ο μαθητής εξασκείται για να χρησιμοποιεί την χειλανάγνωση, δηλαδή την αποκωδικοποίηση της ομιλίας  μέσω της κίνησης των χειλιών. Η μέθοδος αυτή αξιοποιεί  την υπολειμματική ακοή του μαθητή και γι αυτό αποκαλείται και προφορικο-ακουστική. 

Η Νοηματική Γλώσσα χρησιμοποιείται συστηματικά από το μεγαλύτερο ποσοστό των ατόμων με κώφωση καθώς αποτελεί την πιο βασική μορφή επικοινωνίας στην κοινότητα των κωφών. Πρόκειται για μια μορφή γλώσσας που χρησιμοποιείται η όραση, τα χέρια  ενώ σε αρκετές περιπτώσεις υποβοηθείται και από την πιθανή κατακτημένη ομιλία του κωφού ατόμου. Η κάθε χώρα  έχει αναπτύξει τη δική της νοηματική γλώσσα όπως  ελληνική, γερμανική, αγγλική νοηματική γλώσσα καθώς συνάδει με τις πολιτιστικές εκφράσεις και τις αποδόσεις των πολιτισμικών στοιχείων κάθε κοινωνίας. Η Ελληνική Νοηματική Γλώσσα (ΕΝΓ) είναι η φυσική γλώσσα της κοινότητας των Κωφών στην Ελλάδα.

 Το παιδί με κώφωση ή βαρηκοΐα είναι πολύ σημαντικό να εντάσσεται σε ένα σχολικό και κοινωνικό περιβάλλον πλούσιο σε ερεθίσματα και κοινωνικές συνεργασίες και  ψυχολογική υποστήριξη ώστε να καταφέρει να ενταχθεί αλλά και να έχει τις καλύτερες δυνατές ευκαιρίες μάθησης.  Σε  κάθε περίπτωση  χρειάζεται να λάβετε βοήθεια και σωστή πληροφόρηση από ειδικούς ώστε να επιλέξετε το πρόγραμμα που ταιριάζει στο παιδί.

Καλό θα ήταν να πληροφορηθείτε για την κώφωση και τις επιλογές του κατάλληλου πλαισίου εκπαίδευσης. Ειδικότερα, στο σχολικό πλαίσιο για να ενταχθεί το παιδί θα πρέπει να σκεφτείτε τη νοηματική γλώσσα καθώς θα διευκολυνθεί το ίδιο και θα έρθει σε επαφή με την κοινότητα των κωφών αλλά και θα διευκολύνεται την επικοινωνία μεταξύ σας. Φυσικά η εφαρμογή των ακουστικών είναι ένα μέσο που βοηθάει όμως   πρέπει να παρέχεται ένα περιβάλλον τέτοιο που να υποβοηθάει την γνωστική και κοινωνική ανάπτυξη του παιδιού. Επομένως,  ο τρόπο επικοινωνίας  µε τη  Νοηµατική γλώσσα  είναι κάτι που καλό θα ήταν να ξεκινήσετε τόσο εσείς όσο και το παιδί.

 

Μπανδέλη Αθηνά Ειδική Παιδαγωγός – Ψυχοπαιδαγωγός, MEd Special education (https://www.facebook.com/AthinaBandeli)

AXION KIDS, Κέντρο Ειδικών Θεραπειών Παιδιού & Εφήβου (21 0642 1184)

 

Διαβάστε σχετικά άρθρα

Το παιδί μου γεννήθηκε με κινητικές αναπηρίες και νοητική υστέρηση. Ποια είναι η κατάλληλη ηλικία για να ξεκινήσει ένα παιδί μια παρέμβαση;

 

Article Image cover fromhttp://www.depositphotos.com/

Σχετικά άρθρα