Έχω πολύ χαμηλή αυτοπεποίθηση λόγω των κιλών μου. Τι μπορώ να κάνω προκειμένου να μην με επηρεάζει η γνώμη των άλλων;

Καλησπέρα σας είμαι 27 ετών και έχω πολύ χαμηλή αυτοπεποίθηση. Νομίζω ότι αυτό είναι ένα σημαντικό πρόβλημα, ωστόσο δεν ξέρω πως να το διαχειριστώ και πως να βοηθήσω τον εαυτό μου. Νιώθω πως δεν έχω καταφέρει να αποδεχτώ τον εαυτό μου, καθώς είμαι ιδιαίτερα αδύνατη και πολλοί με κοροϊδεύουν για αυτό. Τι με συμβουλεύεται να κάνω προκειμένου να χτίσω ένα τοίχος και να μην με επηρεάζει η γνώμη των άλλων;

Στο ερώτημα σας απάντησε η Έλενα Τσαμκόσογλου, Ψυχολόγος- Σύμβουλος Ψυχικής Υγείας

Αγαπητή αναγνώστρια, 

Είναι σημαντικό που εντόπισες το θέμα της χαμηλής αυτοπεποίθησης και που αναρωτιέσαι τι μπορείς να κάνεις για αυτό. Η αυτογνωσία είναι το πρώτο βήμα για τη συνειδητοποίηση του εαυτού. Η επικοινωνία με ψυχολόγο σίγουρα είναι μια καλή ευκαιρία  να αναλογιστεί κανείς πάνω στις πτυχές του εαυτού του, να διερευνήσει σκέψεις και συναισθήματα, να αναρωτηθεί πως θέλει να ζει και τι τον εμποδίζει να κάνει αυτά που θέλει. 

Τι είναι αυτοπεποίθηση;

Αυτοπεποίθηση είναι η πίστη στις δυνάμεις σου. Αυτοπεποίθηση σημαίνει να πιστεύεις ότι μπορείς να επιτύχεις έναν στόχο που έχεις στο μυαλό σου. Όπως λέει και η λαϊκή ρήση, ένα πουλί που κάθεται σε ένα δέντρο, δεν φοβάται ότι το κλαδί θα σπάσει, διότι η εμπιστοσύνη του δεν βρίσκεται στο κλαδί αλλά στα φτερά του!

 Τα καλά νέα: Μπορούμε να καλλιεργήσουμε την αυτοπεποίθηση

Αν το καλοσκεφτούμε, κατά καιρούς ακόμη και οι πιο δυνατοί άνθρωποι χάνουν την αυτοπεποίθησή τους, είτε σε ειδικούς τομείς που παλαιότερα δεν φοβόντουσαν, είτε ακόμη και σε γενικό επίπεδο. Αυτό μπορεί να συμβεί όταν κάποιος έχει συνεχείς αναποδιές, οπότε είναι εύλογο να αρχίσει να αμφισβητεί τις ικανότητές του. Κανείς δεν είναι τέλειος. Επομένως δε χρειάζεται να είμαστε αυστηροί με τον εαυτό μας και να τον κατακρίνουμε, χρειάζεται να τον αγαπήσουμε! Για να γίνει αυτό είναι σημαντικό να τον γνωρίσουμε, να αναγνωρίσουμε δυνάμεις και να αποδεχτούμε αδυναμίες, ενισχύοντας τα σημεία που εμείς θέλουμε να βελτιώσουμε σε ένα πλαίσιο φροντίδας του εαυτού μας. 

Ανακάλυψε τα πράγματα που είσαι καλή , θύμισε στον εαυτό σου τα θετικά στοιχεία και τις επιτυχίες σου και νιώσε περήφανη για αυτά. Πολλές φορές όταν έχουμε χαμηλή αυτοπεποίθηση τείνουμε να εστιάζουμε στο τι δεν καταφέραμε ή στο τι μας λείπει. Καταλήγουμε να νιώθουμε ανεπαρκείς, αγνοώντας όλα τα πολύτιμα που έχουμε ήδη. Η έννοια της ευγνωμοσύνης μας βοηθάει να εκτιμήσουμε ό,τι έχουμε.

Επίσης βοηθάει να εστιάσουμε στο παρόν . Το παρελθόν ή το περιβάλλον που μεγαλώσαμε μπορεί να ήταν διαφορετικό από αυτό που επιθυμούσαμε , όμως ανά πάσα στιγμή έχουμε το παρόν και τη δυνατότητα να ζήσουμε όπως επιθυμούμε. 

Η εικόνα μας, εμείς και οι άλλοι

 Αναφέρεις ότι είσαι ιδιαίτερα αδύνατη και αξίζει να δεις και με τη βοήθεια ενός ψυχολόγου εσύ η ίδια πως νιώθεις για αυτό. Είναι κάτι που σου αρέσει ή κάτι που εσύ θέλεις να αλλάξεις στην εικόνα σου? Ποια είναι η σχέση σου με την τροφή? Θα έλεγες ότι φροντίζεις τις ανάγκες σου? Σε προβληματίζει κάτι σε σχέση με αυτό ή σε επηρεάζει κυρίως σε σχέση με τη γνώμη των άλλων?

Ο κάθε άνθρωπος είναι μοναδικός και ανεπανάληπτος και έχει την αξία του και αυτή δεν την καθορίζει η εικόνα του σώματός μας. Ο καθένας μπορεί να πει τη γνώμη του και δεν μπορούμε να ελέγξουμε τι θα πει. Μπορούμε όμως να ελέγξουμε πώς θα αντιδράσουμε και πόσο θα το αφήσουμε να μας επηρεάσει. 

Το να κοροϊδεύουν κάποιον για την εικόνα του σώματός δεν τιμάει φυσικά αυτούς που το κάνουν και αυτό δείχνει μια στάση των άλλων, προσβλητική, που μπορεί να έχει να κάνει με δικά τους θέματα, με δικές τους αδυναμίες να στήσουν ένα υγιές σύστημα αξιών στη ζωή τους.

Όσο πιο πολύ σιγουρεύουμε εμείς οι ίδιοι την αποδοχή του εαυτού μας και ισχυροποιούμε τον άξονά μας , τόσο λιγότερο μας αποσυντονίζει η γνώμη των άλλων . Οι άλλοι μας κάνουν να νιώθουμε μειονεκτικά όταν εμείς το επιτρέπουμε και αφήνουμε τον εαυτό μας να νιώσει έτσι.

 Η γνώμη των άλλων και εμείς 

Οραματίσου τον εαυτό σου, όπως θα ήθελες να είναι για να νιώθει καλά  και συμπεριφέρσου από τώρα έτσι όπως θα ήθελες να γίνεις. Αναφέρεις την ανάγκη για ένα τείχος προστασίας απέναντι στη γνώμη των άλλων . ¨Ένα είδος προστασίας μας δίνει η έννοια των ορίων. Αξίζει να αναρωτηθούμε μέχρι που είναι το όριο μας και να θυμίσουμε στον εαυτό μα ότι είναι δικαίωμά μας να το υπερασπιστούμε και δεν είμαστε υποχρεωμένοι να ανεχτούμε καταπάτηση. Μπορούμε αυτό να το θέσουμε λεκτικά ξεκάθαρα στον άλλο π.χ σε περίπτωση που δεχτούμε μια προσβολή. Κάποιες φορές μπορεί να μην έχει αντιληφθεί πόσο μας πλήγωσε ή μας ενόχλησε μέχρι να το επισημάνουμε. Μπορεί αυτό να μας είναι δύσκολο αρχικά και να πρέπει να το καλλιεργήσουμε και σε αυτό το σημείο μπορεί να βοηθήσει ένας ψυχολόγος, για να βρεις τον κατάλληλο τρόπο να θέτεις τα όριά σου.

Ένα άλλο είδος προστασίας είναι η νοητική επεξεργασία των σκέψεών μας. Σκέψεις και συναισθήματα και συμπεριφορά είναι αλληλένδετα. Καμιά φορά έρχονται αυτόματες σκέψεις και αν ακούσουμε αρνητική κριτική αυτόματα πιστεύουμε ότι έτσι είναι, και τελικά καταλήγουμε με συναισθήματα στενοχώριας, θυμού, απαξίωσης για την εαυτό μας κτλ. Εκεί μπορούμε να αναλογιστούμε ότι το το ότι λέει κάποιος μια αρνητική κριτική δε σημαίνει ότι ισχύει κιόλας. Αν νομίζουμε ότι ισχύει  και είναι κάτι που και εμείς θέλουμε να βελτιώσουμε, μπορούμε να πάμε προς εκείνη την κατεύθυνση. Εάν όχι μπορούμε να ανταπαντήσουμε , ή να το αγνοήσουμε ή να κανουμε ό,τι μας ταιριάζει αρκεί να το φιλτράρουμε και να θυμηθούμε ότι έχουμε επιλογές.

Μπορεί να βρεις χρήσιμα στοιχεία για να χτίσεις  το τείχος προστασίας στις παρακάτω ερωτήσεις :Γιατί σε νοιάζει τι πιστεύουν οι άλλοι για εσένα; Τι ελπίζεις να κερδίσεις απ’ αυτό; Αξίζει το κόστος της χαράς και της ψυχικής ηρεμίας;

Έτσι και αλλιώς δεν είναι δυνατόν να μας συμπαθούν όλοι. Ακόμα κι αν προσπαθείς συνεχώς να δείχνεις ωραίος, κάποιοι θα αποφασίσουν ότι δεν σε συμπαθούν – ακόμα και χωρίς κάποιο λόγο που να έχει νόημα. Το ζητούμενο είναι να είσαι εσύ σίγουρη ότι έκανες αυτό που ικανοποίησε εσένα. Με αυτό το σκεπτικό το να αναζητήσεις και να ακούσεις τις δικές σου πραγματικές ανάγκες και επιθυμίες είναι μια καλή αρχική  βάση  που θα σε οδηγήσει στην αυτοπεποίθηση.

Έλενα Τσαμκόσογλου
Ψυχολόγος- Σύμβουλος Ψυχικής Υγείας
6972137475
http://www.psychologos-tsamkosoglou.gr/

 

Διαβάστε σχετικά άρθρα

Τι είναι η αυτοπεποίθηση, πως να την ενισχύσεις και γιατί μειώνεται;

Πως θα σταματήσω να σαμποτάρω τον εαυτό μου; 10 τεχνικές για να αποκτήσεις περισσότερη αυτοπεποίθηση

 

Article Image cover fromhttp://www.depositphotos.com/

[fbcomments]
X

Αγαπητοί αναγνώστες,

Σας ενημερώνουμε ότι το boro.gr προσφέρει καθημερινά (Δευτέρα-Παρασκευή) δωρεάν ψυχολογική υποστήριξη με επαγγελματίες ψυχολόγους.

Κάντε κλίκ εδώ για να συνδεθείτε και να ενημερωθείτε για τις ώρες λειτουργίας.
X