Αρχική / Ψυχολογία / Κρίσεις πανικού / Τεχνικές για να αντιμετωπίσετε άμεσα μία κρίση πανικού
krisi panikou

Η 25χρονη Αντιγόνη ρωτά

Τεχνικές για να αντιμετωπίσετε άμεσα μία κρίση πανικού

Παθαίνω κρίσεις πανικού, εδώ και ένα χρόνο μετά από ένα χειρουργείο που είχα και με κοίμισαν απότομα χωρίς να θέλω. Το θέμα είναι ότι τις παθαίνω μόνο στον ύπνο μου και όχι την ημέρα με αποτέλεσμα να ξυπνώ με αίσθημα ανακοπής, ταχυκαρδίας και δύσπνοιας σε σημείο να κοντεύω να σκάσω… Δεν έρχονται κάθε μέρα αλλά πολύ συχνά. Θα ήθελα τη βοήθεια σας για να το καταπολεμήσω. Οποιαδήποτε εκτίμηση θα ήταν αποδεκτή. Ευχαριστώ πολύ.

Απαντά η Ψυχολόγος, Έλενα Τσαμκόσογλου, Μ. Α:

 

Αγαπητή αναγνώστρια,

αρχικά να σταθούμε στο τι είναι οι κρίσεις πανικού: είναι η ξαφνική αίσθηση έντονου φόβου ότι θα πάθουμε κάτι χωρίς όμως να υπάρχει κάποια πραγματική απειλή ή σοβαρός κίνδυνος.

Μπορεί να εμφανιστούν  σε οποιαδήποτε στιγμή της  ζωής του ανθρώπου. Σε κάθε άτομο μπορεί να εκδηλώνονται διαφορετικά και τα συμπτώματα να ποικίλουν. Συχνά συνοδεύονται από τα παρακάτω:

  • Ταχυκαρδία
  •  Γρήγορη αναπνοή/αίσθηση δύσπνοιας
  • Τρέμουλο
  • Εξάψεις/εφίδρωση
  • Αίσθηση κινδύνου
  • Φόβος απώλειας ελέγχου ή θανάτου
  • Ζαλάδα / τάση λιποθυμίας
  • Δυσκολία κατάποσης

Επειδή θυμίζουν αυτά τα συμπτώματα προβλήματα υγείας συστήνεται να γίνει παράλληλα ένας ιατρικός έλεγχος και εφόσον δεν υπάρχουν οργανικά αίτια που προκαλούν αυτά τα συμπτώματα ερχόμαστε να δούμε τι σημαίνει για την ψυχολογία του ατόμου, με τι μπορεί να σχετίζονται  και πώς το άτομο μπορεί να διαχειριστεί καλύτερα αυτό που του συμβαίνει.

Οι κρίσεις πανικού είναι μια κατάσταση που σχετίζεται με την αίσθηση ή το φόβο απώλειας ελέγχου γι’ αυτό όπως λέτε πιθανόν να πυροδοτήθηκε από το χειρουργείο που βιώσατε απότομη απώλεια των αισθήσεων και απώλεια ελέγχου.  Εφόσον εντοπίζετε χρονικά εκεί το σημείο εμφάνισης κρίσεων πανικού, αξίζει να διερευνήσετε με τη βοήθεια ειδικού ψυχικής υγείας τι σήμαινε αυτό για εσάς και τι σημαίνει για εσάς γενικότερα η αίσθηση απώλειας ελέγχου στη ζωή σας. Αυτό που αναφέρετε ότι σας κοίμισαν  χωρίς να θέλετε τι εννοείτε; Πώς συνέβη; Δεν θα έπρεπε να περάσετε από νάρκωση; Δεν είχε γίνει ικανοποιητική για εσάς ενημέρωση/προετοιμασία από το γιατρό σας; Πώς το χωριστήκατε μετά; Το συζητήσατε με τον γιατρό  σας; Μήπως το κουβαλάτε αυτό σαν εκκρεμότητα;

Ένα χαρακτηριστικό των κρίσεων πανικού είναι ότι όταν κανείς δεν ξέρει πότε ακριβώς θα του συμβεί ανησυχεί εκ των προτέρων και έτσι ανεβάζει τα επίπεδα άγχους που δεν οδηγούν σε ηρεμία με αποτέλεσμα τα υψηλά επίπεδα άγχους να πυροδοτούν νέες κρίσεις πανικού μέσα σε έναν φαύλο κύκλο.

Τεχνικές άμεσης αντιμετώπισης

Ως προς την αντιμετώπιση των κρίσεων πανικού την ώρα που συμβαίνουν αρκετά άτομα τα βοηθάει να προσπαθούν να έχουν τον έλεγχο του ρυθμού της αναπνοής (π.χ. μπορείτε να δοκιμάσετε να μετρήσετε από το 1 μέχρι το 6 στην εισπνοή και από το 1 μέχρι το 6 στην εκπνοή). Υπάρχουν αρκετές τεχνικές  χαλάρωσης  που οδηγούν στην χαλάρωση των μυών με αποτέλεσμα να φεύγει προσωρινά αυτό το σωματικό σφίξιμο.

Μπορείτε να δοκιμάσετε να κινηθείτε και να τραβήξετε αλλού την προσοχή σας  σε κάτι ασήμαντο που θα πάρει όμως τη σκέψη σας από το τι σας συμβαίνει εκείνη την στιγμή. (π.χ. να μετρήσετε κάποια αντικείμενα στο δωμάτιο).

Το κυριότερο είναι να καθησυχάσετε τον εαυτό σας ότι δεν υπάρχει λόγος να φοβάστε και ότι αυτή είναι μια κρίση πανικού που αργά ή γρήγορα θα περάσει. Επιτρέψτε στον εαυτό σας να την αποδεχτεί ότι συμβαίνει και δώστε του το χρόνο να βγει από αυτήν .

Αυτές βέβαια είναι κάποιες από τις τεχνικές που δρουν πυροσβεστικά. Το μεγαλύτερο όφελος θα το έχετε αν αποφασίσετε να αναλύσετε εσωτερικές πτυχές δικές σας ώστε να βρείτε με τι συνδέεται η τωρινή κατάσταση καθώς και την δική σας εσωτερική δύναμη για το  πως μπορείτε να την διαχειριστείτε καλύτερα.

Κάθε περίπτωση είναι σίγουρα μοναδική αλλά αξίζει να σημειωθεί ότι  ο άνθρωπος είναι μια ψυχοσωματική οντότητα. Συνήθως τα σωματικά συμπτώματα  όταν εμφανίζονται μας χτυπάνε ένα καμπανάκι, σαν  να μας δίνουν ένα μήνυμα να αλλάξουμε κάτι  στη σκέψη μας και στη  συμπεριφορά μας, ίσως κάτι που μας καταπιέζει εσωτερικά . Υπάρχει και η φράση ότι το σώμα λέει ότι δεν λέει το στόμα… Υπό αυτή την έννοια ακόμη και αν ακούγεται  οξύμωρο οι κρίσεις πανικού μπορούν να αποτελέσουν μια ευκαιρία να στραφείτε στον εαυτό σας και να τον φροντίσετε να ανανεωθεί κάτι που πιθανόν να είχατε παραμελήσει.

Καταλαβαίνω από την περιγραφή σας ότι επηρεάζουν οι κρίσεις πανικού και την ποιότητα ύπνου σας οπότε σε συνδυασμό με την ανησυχία που σας φέρνουν ίσως είναι η κατάλληλη περίοδος για εσάς να σκεφτείτε  να συζητήσετε το θέμα αυτό με ειδικό ψυχικής υγείας διερευνώντας όλες τις πλευρές του.

Έλενα Τσαμκόσογλου, Μ. Α

Ψυχολόγος – Συμβουλευτική Ψυχολογία

Τηλέφωνο επικοινωνίας:  6972137475

e-mail: info@psychologos-tsamkosoglou.gr

Ιστοσελίδα: www.psychologos-tsamkosoglou.gr

Σελίδα Facebook: ElenaTsamkosoglou Psychologos

Linkedin:Elena Tsamkosoglou

 

Διαβάστε σχετικά άρθρα:

Πώς μπορούμε να αντιμετωπίσουμε μία κρίση πανικού στη δουλειά;

Κρίση Πανικού: Τι θέλει να σου «πει» το σώμα σου;

Κρίση πανικού: Όταν η ψυχή «φωνάζει» ότι χρειάζεται φροντίδα

Comments

X

Αγαπητοί αναγνώστες,

Σας ενημερώνουμε ότι το boro.gr προσφέρει καθημερινά (Δευτέρα-Παρασκευή) δωρεάν ψυχολογική υποστήριξη με επαγγελματίες ψυχολόγους.

Κάντε κλίκ εδώ για να συνδεθείτε και να ενημερωθείτε για τις ώρες λειτουργίας.
X




[recaptcha id:recaptcha]