Πανελλήνιες: Οι 4 δυσκολίες που αντιμετωπίζει κάθε έφηβος με αυτισμό

Είμαστε μια πολύτεκνη οικογένεια. Το απίστευτο στην οικογένειά μου είναι ότι τα 3 από τα 4 παιδιά έχουν αυτισμό (υψηλής λειτουργικότητας), δηλαδή το 1ο (αγόρι) παιδί έχει άτυπο, το 2ο (κορίτσι ) Άσπεργκερ, το 4ο (αγόρι ) άτυπο.

Όλα με πολύ καλή νοημοσύνη, και τα 4. Όμως ο 1ος μου γιος έχει προβλήματα έντονα μαθησιακά και διαχείρισης θυμού. Ως εκ τούτου η βία στο σπίτι έχει αυξηθεί αρκετά. Και ειδικά το 2ο παιδί μου το βαράει άσχημα. Μέχρι και πέρυσι κάναμε θεραπείες με ψυχολόγο και πήγε τέλεια!

Να στηρίξω το «θέλω» του;

Φέτος σταματήσαμε λόγω πανελληνίων και η ψυχολογία του είναι χάλια. Εκείνος επέμενε να πάει φροντιστήριο, για να δώσει. Εμείς του λέγαμε να βρούμε άλλη λύση για μετά ο λύκειο. Όμως, μας έλεγε ότι τον θεωρούμε άχρηστο για να δώσει και επέμενε. Μετά από συμβουλευτική του ψυχολόγου, κατάλαβα ότι θα έπρεπε να στηρίξω το «θέλω» του.

Τελικά πληρώνουμε εντελώς άδικα πολλά λεφτά, η ψυχολογία του είναι στα πατώματα και η ζωή μας «κόλαση». Τι να κάνω; Να σταματήσω το φροντιστήριο; Αισθάνομαι ότι αυτός θέλει μεν αλλά δεν του κάνει καλό η διαδικασία πανελληνίων. Θέλω να του κάνω πάλι θεραπεία αλλά όλα μαζί δεν γίνονται.

Στο ερώτημά σας απαντά η Συμβουλευτική Ψυχολόγος Ιωάννα Φαντζίκη

Η διαδικασία των Πανελληνίων αποτελεί μια εξαιρετικά ψυχοφθόρα, συναισθηματικά και μαθησιακά διαδικασία για όλα τα παιδιά και ακόμη περισσότερο για τους εφήβους με ΔΑΦ (Διαταραχή του Αυτιστικού Φάσματος). Στην περίπτωση που αναφέρετε, η δυσκολία αυξάνεται και λόγω των μαθησιακών δυσκολιών που αντιμετωπίζει ο έφηβος, της ιδιαίτερα έντονης ψυχοσυναισθηματικά περιόδου της εφηβείας, αλλά και της απουσίας θεραπευτικής παρέμβασης (διακοπής συνεδριών με ψυχολόγο).

Οι μαθησιακές δυσκολίες και το απαιτητικό σχολικό πρόγραμμα, επαυξάνουν το άγχος του εφήβου, ο οποίος καταλήγει να το εκφράζει, με απρόσφορες συμπεριφορές επιθετικότητας κυρίως προς οικεία πρόσωπα (πχ. ως προς το δεύτερο παιδί σας) και κατά συνέπεια αναταράσσεται μέσω της έντασης και των συγκρούσεων η δυναμική και η ισορροπία της ευρύτερης οικογένειας οδηγώντας σε έναν φαύλο κύκλο συγκρούσεων, έντασης και επιθετικότητας.

Είναι πολύ σημαντικό να δεχτείτε βοήθεια από κάποιον ειδικό ψυχολόγο, τόσο σε επίπεδο συμβουλευτικής γονέων για την διαχείριση των κρίσεων εντός του σπιτιού όσο και ατομική παρέμβαση στο παιδί για την ορθότερη διαχείριση των εντόνων συναισθημάτων και της παρορμητικότητας.

Ο ρόλος του ειδικού ψυχολόγου

Αναφορικά με το ερώτημά σας εάν θα πρέπει να διακόψετε το φροντιστήριο ή όχι στην παρούσα φάση, αυτό θα αξιολογηθεί από τον ειδικό ψυχολόγο, και θα ακολουθήσει σχετική προετοιμασία του εφήβου σχετικά με αυτή την επιλογή ή οποιαδήποτε άλλη εναλλακτική προκύψει στο μέλλον.

Τέλος, δεδομένου ότι βρίσκεστε μεσούσης της σχολικής χρονιάς (οποιαδήποτε περαιτέρω αλλαγή σε αυτό το χρονικό διάστημα  πιθανώς να αυξήσει ακόμη περισσότερο το άγχος του) , σε συνεργασία με το σχολείο θα μπορούσατε να αιτηθείτε προφορική  εξέταση του παιδιού σε κάποια μαθήματα (για  την οποία θα πρέπει να έχετε σχετικό έγγραφο από τα αρμόδια ΚΕΣΥ) και από την νέα χρονιά να εξετάσετε και εναλλακτικές επιλογές, σε συζήτηση μαζί του, όπως πχ την φοίτηση του παιδιού σε κάποιο  ΕΠΑΛ, σε κατεύθυνση σχετική με τα ειδικά ενδιαφέροντα του.

Ιωάννα Φαντζίκη
Συμβουλευτική Ψυχολόγος ΜSc
Ειδικευθήσα στην εκπαίδευση & αποκατάσταση παιδιών με ΔΑΦ
[email protected]

Διαβάστε σχετικά άρθρα:

Φέτος δίνω Πανελλήνιες και η μάνα μου δεν με αφήνει να ανασάνω!

Άγχος αποτυχίας: Αν δεν πετύχω στις Πανελλήνιες, θα είμαι βάρος στους δικούς μου

Δίνω Πανελλήνιες σε έναν χρόνο κι είμαι από τώρα πολύ αγχωμένη!

Πανελλήνιες: Οδηγός… επιβίωσης για παιδιά και γονείς!

Σχετικά άρθρα